Annons

”Det här varnade vi för när skolan kommunaliserades”

Publicerad 23 februari 2011

Den stora skillnaden i kvalitet mellan Sveriges skolor är ingen tillfällighet.
– Det var precis det politikerna ville med kommunaliseringen av skolan. Det är hög tid att tala klarspråk, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Metta Fjelkner.

Enligt den nya skollag som riksdagen antog förra året ska alla elever, oberoende av geografisk hemvist och sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika tillgång till utbildning inom skolväsendet.
Utbildningen ska dessutom vara likvärdig oavsett var i landet den anordnas. Det är den inte i dag.
Några exempel:
• 2009 var det 1,2 procent av eleverna som gick ut årskurs nio i Tanums kommun som inte var behöriga att studera på gymnasiet. I Skinnskatteberg var motsvarande
andel 27,5 procent.
• Av niorna i Nordmaling var det samma år 46 procent som inte hade uppnått målen i ett eller flera ämnen. I Överkalix var det 5,7 procent och i Danderyd 6,4 procent.
• Av lärarna i grundskolan i Norsjö – som arbetade heltid – hade 2009 nästan alla – 98 procent – pedagogisk utbildning. I Nynäshamn var det bara 72 procent.
Oavsett vilka faktorer som undersöks är resultaten desamma. Skillnaderna mellan kommunerna är enorma.

Varför?
– Genom att det är kommunerna som bestämmer över skolan uppstår det per definition olikheter som dels beror på kommuninvånarnas socioekonomiska sammansättning, dels hur mycket kommunpolitikerna är beredda att satsa på skolan, säger Metta Fjelkner.
– Det här är inget överraskande utan något vi varnade för redan när skolan var på väg att kommunaliseras i slutet av 1980-talet. Tyvärr tycks det i Sverige som om  det kommunala självstyret är överordnat allt annat: skolans likvärdighet, statens ansvar och elevers rätt till god utbildning.

Det fanns väl skillnader mellan olika skolors resultat även före kommunaliseringen?
– Jo, men de var inte lika stora som i dag. Dessutom har skillnaderna förstärks, med resultat att vissa grupper av elever halkar efter allt mer. Det är en helt orimlig situation.
I en intervju i Skolvärlden 2010 förklarade den dåvarande ordföranden i Södertälje kommuns utbildningsnämn Thomas Johansson (S) att kommunen inte hade råd att satsa mer på skolan än vad den gjorde:
– En stor del av de pengar som borde gå till skolan tvingas vi använda till att ge människor mat för dagen och någonstans att bo.

Det innebär väl att många kommuner inte har något ordentligt val?
– Att kommunpolitiker ska tvingas välja mellan mat och undervisning är inte värdigt en nation som Sverige. Det borde finnas ett system som garanterar att eleverna både får mat och undervisning, säger Metta Fjelkner.
– Jag tycker att det är mycket upprörande att Södertälje kommun inte kan erbjuda sina elever det som kommuner som Danderyd, Lomma, Vellinge och Lund kan. Alla  elever har rätt till liknande chanser och det kan bara staten garantera.

Hur då?
– Vi ska inom LR arbeta fram en modell för hur det ska gå till. Det handlar inte om att gå tillbaka till samma system vi hade före 1989. Det går inte. Sverige ser i dag helt annorlunda ut. Därför gäller att hitta en ny modern form av statligt huvudmannaskap för skolan.

Som innebär?
– Att staten fullt ut finansierar grundskolan. Den ska också med hjälp av tydliga regler och krav och återkommande inspektioner styra skolans verksamhet. Alla  elever ska garanteras det stöd de behöver för att nå målen. Därmed inte sagt att staten också ska driva skolorna

Facebook kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

12 700 nior missade gymnasiebehörighet

Statistik

 Skolverkets slutgiltiga betygsstatistik för det gångna läsåret bekräftar de preliminära siffrorna – andelen elever som inte blev behöriga till gymnasiet ökar från 12,4 procent förra året till 13,1 i år. Samtidigt ökar det genomsnittliga meritvärdet.

Annons
Annons
Nya reformförslag

”Frågan är hur det ska lösas i praktiken”

Lärarkommentar

Om det blir en obligatorisk gymnasieskola hoppas jag att vi också får de resurser som krävs för att stötta eleverna, menar försteläraren Christina Bring.

Annons
Annons
Annons
Annons
Bokmässan

Så kan du utveckla elevernas läsförståelse

Paneldiskussion

Svenska barns och ungdomars dalande läsförståelse diskuterades på Bokmässan av en bred panel, som var överens om att frågeställningen kring ungas läsning behöver vässas.
– Vi måste passa oss för att det inte blir för mycket diskussion om att läsa, att bara man läser så händer något. Det är oerhört viktigt hur man läser och vad man läser, sa läs-och skrivutvecklaren Barbro Westlund.

Obehöriga lärare

Behörighet är arbetsgivarnas ansvar

Kommentar

Efter skolverkets rapport om den låga behörigheten i lärarkåren på torsdagen hörs nu röster som vill skjuta på legitimationskravet några år. LRs ordförande Bo Jansson är starkt kritisk till den idén.
– Att minska trycket på arbetsgivarna i det här läget vore helt fel väg att gå, säger han till Skolvärlden.

Bokmässan

Läsglädjen växer i Växjö

Skolbibliotek

I Växjö var skolbiblioteken sorgligt eftersatta fram till för 14 år sedan då politikerna bestämde sig för att satsa. I dag har kommunen Sveriges främsta skolbiblioteksverksamhet.

Per Kornhall får skadestånd efter förlikning

Visselblåsaren

Upplands Väsby ska betala totalt 1,2 miljoner kronor till skolutvecklaren efter att Lärarnas Riksförbund och SKL har nått en överenskommelse.
– Nu kan jag lägga det här bakom mig, säger han till Skolvärlden.

Fridolin utbildningsminister om lärarna får välja

Undersökning

Nästan sju av tio lärare vill se Gustav Fridolin (Mp) som nästa utbildningsminister, enligt en undersökning som Lärarbarometern gjort. Bara nio procent av lärarna vill se Ibrahim Baylan (S) på samma post.

Här är finalisterna i Guldäpplet

Lärarpris

Guldäpplet belönar lärare som utvecklar skolan med hjälp av it. Nu är årets tre finalister och vinnaren av juryns särskilda pris utsedda. Priserna delas ut på Skolforum den 27 oktober.

Rektorer följer inte offentlighetsprincipen

Granskning

Var fjärde skola bryter mot lagen. Det skriver Scoop som har granskat offentlighetsprincipen i skolan.

Konkreta tips om skolans vägledning

Integrerad vägledning

Skolverket har tagit fram ett stödmaterial som lyfter hur studie- och yrkesvägledningen kan integrerats i undervisningen. I boken ger vägledare och lärare konkreta exempel på hur de jobbar i praktiken.

Förenklad väg till behörighet

Valideringsprojekt

Snart finns det ytterligare ett sätt för lärare som läser upp sin behörighet inom Lärarlyftet att nå behörighet. Inom ramen för Lärarlyftets kurser ska det bli möjligt att få erfarenhetsbaserade kunskaper validerade. De första kurserna med den möjligheten börjar ges i vår.

Brister i stöd till elever med ADHD

Skolinspektionen

Elever med funktionsnedsättningen ADHD får inte alltid det stöd de behöver. Skolorna genomför inte nödvändiga kartläggningar av elevernas förutsättningar och anpassar inte undervisningen tillräckligt mycket.

Var tredje ungdom lider av sömnproblem

Forskning

Var tredje ungdom lider i dag av regelbundna sömnproblem. Något som enligt en ny forskningsstudie från Uppsala universitet också påverkar studieresultaten negativ.

Ställ krav på föräldrar och elever

Debatt

Så länge de riktigt grova ordningsproblem består inom svensk skola, så länge bildning och kunskap göms undan och inte är ledord för undervisningen, så länge lärare inte respekteras av föräldrar och elever, kommer det att bli svårt att fylla lärarutbildningen – oavsett hur höga löner vi har. Det skriver statsvetaren Eva Svendén. 

Flickor halkar efter i it-kunnande

It-undersökning

Sämre tillgång till en dator får flickor att halka efter pojkar i it- och teknikkunnande. Enligt undersökningen ”Eleverna och internet” har 59 procent av flickorna tillgång till en egen dator, jämfört med 85 procent av pojkarna. 

"Lärarutbildningen bör dimensioneras bättre"

Riksrevisionen

Lärarstudenter studerar inte till lärare inom de ämnen och områden där bristen förväntas blir som störst. Riksrevisionen vill därför att regeringen i större utsträckning än idag ska styra hur lärosätena bestämmer antalet platser på olika lärarutbildningar.

Lärare underutnyttjar digitala resurser

Forskning

Datorer och internet används olika mycket i skolan beroende på den enskilda lärarens erfarenheter och kunskaper. Tidsbrist gör att de digitala resurserna används på redan kända sätt. Det visar en ny studie om gymnasielärare.

Hörselskadade barn lästränar bättre med ljud

Forskning

En ny studie från Linköpings universitet visar att ljudbaserad lästräning har större effekt för hörselskadade och döva än traditionell träning. 

Nya insikter om autism

Rapport

Forskare har följt utvecklingen på två skolor som utvecklar sin verksamhet för att elever med autism ska få en fungerande undervisning.

Valet 2014

Forskarlarm om Alliansens "chockreglering" av läraryrket

"Anmälningsrädslan ökar"

Läraryrket har gått igenom en ”chockreglering” och en juridifiering under Alliansen, enligt Gunnel Colnerud, pedagogikprofessor och forskare i yrkesetik. Lagar, regler och centrala kontrollorgan har ersatt lärarnas professionella omdöme. Hon hyser en svag förhoppning att en ny regering kan ändra inriktningen.

Annons

Alla länkar i nummer 6

Länklista

Här hittar du alla länkar från senaste Skolvärlden. 

Annons

Forskning och metod för undervisning

Samlat

Vill du läsa om den senaste skolforskningen eller ha tips för klassrumsarbetet? Här hittar du aktuella artiklar.

Annons

Allt om Pisa-raset

Samlat

Läs alla artiklar om Pisa-undersökningens delstudier - och lärares, politikers och experters reaktioner på de fallande elevresultaten.

Bäst och sämst lön

Utfall 2012 och 2013

Förra höstens kompromiss mellan lärarfacken och SKL innebar en löneökning på 4,2 procent 2012 och en höjning motsvarande industrimärket 2013. Skolvärlden listar resultaten i de kommuner som rapporterat årets löner.