Annons

8 av 10 lärare vill använda it mer

Publicerad 16 april 2013

Det är betydligt fler datorer i skolan och lärarnas it-kunskap ökar, men skillnaderna är stora och många lärare efterfrågar kompetensutveckling och tid. Det är några slutsatser i två rapporter om it i skolan – en från Lärarnas Riksförbund och en från Skolverket.

Relaterat

Skolvärlden berättade nyligen om it-användningen i Sveriges skolor, jämfört med andra länder, och tittade närmare på framgångsfaktorer för it i undervisningen.

Lärarnas Riksförbund släpper nu en undersökning om it i skolan, som bekräftar och vidgar resonemangen. På några år har andelen lärare som har tillgång till en egen bärbar dator ökat från 65 procent till knappt 90 procent, och lägger man till egna fasta datorer är det nästan alla. Knappt hälften uppger att eleverna har tillgång till egen dator och här är skillnaderna stora mellan skolorna. I studien ingår drygt 1700 lärare inom grundskola, gymnasium, särskola och vuxenutbildning, som svarat på en e-postenkät.

Skolverkets rapport om it-användningen pekar i samma riktning, men här är andelen lärare med egen dator något lägre – tre av fyra lärare – vilket delvis skulle kunna förklaras av att Skolverket gjort postalenkäter. Andelen elever med dator är högre på gymnasiet än grundskolan.

I Lärarnas Riksförbunds rapport använder mer än hälften av lärarna it i undervisningen på mer än hälften av lektionerna. Yngre lärare tenderar att använda it mer, men det är också vanligare i språk- och SO-undervisning än i naturvetenskapliga och praktisk-estetiska ämnen.

Samtidigt uppger åtta av tio lärare att de skulle vilja använda it ännu mer. Vad som hindrar dem är framför allt att arbetstiden inte räcker till för att ta in ytterligare ett planeringsmoment. Detta stöds också av Skolverkets färska rapport om lärares arbetstid, där majoriteten ansåg att de hade för lite tid till undervisningsplanering. Ett annat hinder för ökad it-användning, enligt Lärarnas Riksförbunds rapport, är behovet av kompetensutveckling inom it. Här säger tre av fyra lärare att de i någon eller stor utsträckning vill ha mer fortbildning.

Det stöds av Skolverkets rapport, där och över hälften av lärarna anser sig ha ganska stort eller stor behov av kompetensutveckling inom it. En tredjedel av rektorerna anser att de inte har tillräcklig kompetens för leda skolans it-strategiska arbetet.

Av grund- och gymnasielärarna saknar hela 70 procent också tillräckligt pedagogiskt it-stöd på skolan och generellt sett saknar flertalet lärare tillräckligt tekniskt stöd.

Samtidigt är andelen som anser sig allt fler lärare ha bra it-kompetens, och bland den femtedel som har mindre bra it-kompetens finns många som inte har en egen dator. Framför allt efterfrågas fortbildning av it som pedagogiskt verktyg och hur man kan förebygga kränkningar och nätmobbning. Trots att nya läroplanen betonar att eleverna ska lära sig kritisk granskning och källkritik, uppger nästan en tredjedel av eleverna att de inte undervisas i det.

När Lärarnas Riksförbund frågar vad lärarna använder it till i undervisningen svarar merparten informationssökning för elever, men också för att engagera elever och variera elevernas redovisningsformer. Fler än fyra av fem lärare anger att it har förbättrat deras undervisning i stor eller någon grad. Hälften av lärarna uppger att it har bidragit till högre måluppfyllelse för eleverna. Framför allt gynnar it de högpresterande eleverna och elever med läs- och skrivsvårigheter eller andra inlärningssvårigheter, något som stöds av Skolverkets rapport.

Facebook kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Skolmarknad och skolval

Förortsskolor riskerar slås ut

Nedläggning 

Endast 29 procent av Rågsvedsskolans niondeklassare var behöriga till gymnasiet. Nu läggs högstadiet ner och kvar blir en F-4 skola.
Rektor Ingalill Hägglund är kritisk till effekten av marknadstänkandet i dagens skola.

Annons
Annons
Annons

MP satsar på skolan och miljön

Vårbudget

Miljöpartiet föreslår en skattehöjning med cirka 27,4 miljarder kronor i sin skuggbudget som presenteras i dag. Pengarna vill de satsa på skolan och miljön. 

Annons
Annons

Lärarutbildning för toppstudenter

Lärarutbildning i Sundbyberg

Sundbybergs kommunalråd vill säkra tillgången på skickliga lärare i kommunen genom att satsa på ett särskilt lärarprogram för elever med toppbetyg från gymnasiet och högskolan. 

Annons
Debatt

Döljs bristen av obehöriga lärare?

Replik fysiklärare

Framtidens hot mot fysikundervisningens kvalitet är alltså inte bara brist på fysiklärare utan också de obehöriga lärarnas undervisning och fysiklärare som överger fysikundervisningen genom att sätta en dator i händerna på eleverna, skriver läraren Lars Thunberg.

Individanpassad undervisning

Forskare: Det behövs mer yrkespraktiskt kunnande

Didaktikforskaren

Att individanpassa undervisningen har aldrig varit enkelt och det har inte blivit lättare idag. Det säger lärarutbildaren Åsa Morberg, som efterlyser mer yrkespraktik i lärarutbildningen. 
 – Visst kan vi ge lärarstudenterna bättre hjälp än vi gör idag, det kan jag nog tycka, säger hon.

Academedia: Medierna ger förenklad bild

Debatt

I förra veckan återgav Skolvärlden ett reportage i Aftonbladet där tidningen konstaterar att AcadeMedias gymnasieskolor har låg lärartäthet jämfört med riksgenomsnittet. 

Regeringen vill ha en ämneslärarutbildning

Lärarutbildningen

Regeringen vill slå ihop ämneslärarutbildningen för högstadiet och gymnasiet för att få fler att söka till högstadielärarutbildningen. Men lärarfacken är kritiska. 

3 av 10 lärare på privata grundskolor saknar examen

Statistik

Enskilda huvudmän är fortfarande sämre än kommunerna på att rekrytera behöriga lärare. Endast 70 procent av lärarna på fristående grundskolor har en pedagogisk examen, visar nya siffror från Skolverket.

Regeringen ser över rektorers arbete

Utredning

Regeringen tillsätter en utredning som ska se över rektorernas arbetssituation. Utredare blir professor Olof Johansson, chef för Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet.

Framtidens lärande

”Lärare måste få välja egen väg till it”

Framtidens lärande

Konferensen Framtidens Lärande pågår för fullt i Münchenbryggeriet i Stockholm. En av programpunkterna är Lärarnas Riksförbunds studie om lärares användande av it i undervisningen. 

Han vill ge förstelärare fyra tusen mindre

Förstelärare

Gumaeliusskolans rektor i Örebro vill bara betala 1 000 av de 5 000 extra kronorna direkt till läraren. Både Skolverket och Örebro kommun är kritiska.

Elev: Därför är våra resultat så dåliga

Debatt

Otroligt nog framstår det som ett stort mysterium att Sverige har fått så dåliga resultat i Pisa – ett mysterium som inte är särskilt svårt att lösa, skriver Wilma Andersson, som går första året på samhällsprogrammet.

NP i historia och religion sämst enligt lärare

Rapport

Nio av tio lärare är nöjda med de nationella proven som helhet. Men ungefär var fjärde lärare tycker att proven i historia och religionskunskap är dåliga. Detta enligt en ny rapport från Skolverket.

Skolan dominerar Borgbudget

Budgetproposition

Skolsatsningar tar merparten av pengarna som satsas  i den vårbudget som Anders Borg presenterade på onsdagen. Men inga pengar läggs på höjda lärarlöner.

Allt passar inte mallen

Debatt

I gymnasieskolan i dag arbetar vi mycket med formen. Helst ska allt passa in i mallar och matriser. Jag vill påstå att vi med alla goda intentioner och krav på tydlighet föder ett monstrum; en generation som inte kan tänka fritt, utan förväntar sig exakta instruktioner för allt, skriver gymnasieläraren Johan Monteen.

Lärarvikarie – på liv och död

Debatt

Visst måste de alla mycket goda referenserna jag fått betyda något, att jag gör något bra? Det gör att jag kokar och blir arg. Jag kan inte hur mycket än jag vill, hur illa jag än blir behandlad av kommunerna välja bort detta fantastiska yrke, skriver en anonym lärarvikarie.

Forskare lyfter vikten av arbetsglädje

Ny forskning

Arbetsglädjen är en fundamental del av läraryrket. Den skapar en känsla av hemvist och trygghet, och öppnar läraren för olika handlingsmöjligheter. Det slås fast i en aktuell avhandling vid Göteborgs universitet.

SKL-rapport

Så vill SKL utveckla skolan

Skolutveckling

Systematiskt samarbete mellan alla nivåer i en kommun, från politiker till lärare. Det är grunden i Sveriges Kommuner och Landstings modell för skolan.
– Vi tror att vi är något på spåren när det gäller att utveckla svensk skola, säger Per-Arne Andersson på SKL.

Utökat läslyft i vårbudgeten

Läslyft

Regeringen satsar ytterligare en halv miljard kronor på att vidareutbilda 40 000 lärare inom ramen för Läslyftet. Målet är att förbättra elevernas läsförståelse efter katastrofresultatet i den internationella Pisa-studien.

Regeringen utreder högskolans utbildningsutbud

Dimensionering av utbildningar

Regeringen ger universitetskansler Lars Haikola i uppdrag att utreda vilka utbildningar högskolorna har och om de möter behoven som finns.

Demira Hajdarevic om filosofi

Läget

Skolvärlden frågar eleven Demira Hajdarevic om hennes intresse för filosofi, religion och beteendevetenskap.
– Vi brukar diskutera om gud finns, för alla har så olika syn på det.

En alladinask till 110 personer

Debatt

Visst är kommunalisering, förstatligande eller nationell kunskapsskola lite tråkiga och kanske oengagerande ord? Men en naggad chokladbit fick mig att vakna upp, skriver läraren Kristina Ringqvist.

Läsning

Nu släpps boken som vill vända skolans resultat

Läromedel

Efter två års arbete är den kostnadsfria antologin och studiehandledningen En läsande klass redo att släppas ut till svenska lärare.
– Jag tror att det här kommer att få ett väldigt genomslag. Om tre fyra år så har vi definitivt sett en förändring i läsförståelsen, säger Martin Widmark, författare, lärare och projektets initiativtagare till Skolvärlden.

"Vuxenutbildning blir allt viktigare"

ViS-konferens

Branschorganisationen Vuxenutbildning i samverkan har tillsammans med Kairos Future gjort en studie som beskriver hur samhällsförändringar kommer att påverka behovet och innehållet i vuxenutbildningen.
– Betydelsen av vuxenutbildningen kommer att öka i framtiden, säger Daniel Lindén från Kairos Future.

En ovanligt underbar torsdag

Krönika

För en eftermiddag fick jag möjlighet att vara den musiklärare på högstadiet som jag en gång var, de allra flesta dagar. Jag förstår varför jag valde att göra just detta. Jag är bra! Jag är skicklig! Det är kul! Det skriver Per Johansson, musiklärare i Ängelholm, i en krönika. 

Nytt fall till ansvarsnämnden

Lärarlegitimation

Ytterligare en lärare har anmälts till Lärarnas ansvarsnämnd. Den här gången för ”oskicklig yrkesutövning”. Enligt anmälan har läraren varit alltför sträng och hård. En del elever har varit rädda för läraren och inte velat delta på lektionerna.  

Nya betygen riskerar att hämma motivationen

Bedömning

Det nya betygssystemet har inneburit en skärpning. Starka och svaga förmågor kan inte ta ut varandra.
– Tänk ett företag där de anställdas provision och lön begränsas av deras minst lyckade projekt eller affärer. Det uppmanar inte precis till kreativitet, säger nationalekonomen Anna Sjögren.

Annons

Alla länkar i nr 3

Samlat

Här hittar du alla webbartiklar som vi refererar till i nummer 3.

Annons

Skolpolitiken under lupp

Borde skolan förstatligas, behövs fler betyg och ska friskolor få gå med vinst? Skolvärlden granskar och jämför partiernas skolpolitik i serien "Partikollen".

Forskning och metod för undervisning

Samlat

Vill du läsa om den senaste skolforskningen eller ha tips för klassrumsarbetet? Här hittar du aktuella artiklar.

Annons

Allt om Pisa-raset

Samlat

Läs alla artiklar om Pisa-undersökningens delstudier - och lärares, politikers och experters reaktioner på de fallande elevresultaten.

Bäst och sämst lön

Utfall 2012 och 2013

Förra höstens kompromiss mellan lärarfacken och SKL innebar en löneökning på 4,2 procent 2012 och en höjning motsvarande industrimärket 2013. Skolvärlden listar resultaten i de kommuner som rapporterat årets löner. 

Annons
Annons
Annons