Studie- och yrkesvägledning

Bäst på yrkesvägledning

Bästa grundskolan på att förbereda elever för yrkeslivet i Göteborgsregionen är Hjällboskolan.
– Det var både bra och överraskande. Nu har vi mycket att leva upp till, säger biträdande rektor Nils Kaiser.

Arbetsförmedlingen och representanter från arbetsliv och fackförbund i Göteborgsregionen står bakom Utmärkelsen. Syftet är att uppmärksamma skolor och arbetsplatser som arbetar för en god samverkan mellan skola och arbetsliv. I år utsågs Hjällboskolan till vinnare i kategorin bästa grundskolan.

– När vi införde ”Mitt Yrkesval” ville vi ha konkretion.  Eleverna får fritt välja en lista över yrken man vill veta mer om. Därefter bjuder vi in representanter för just de yrkena för att vidga elevernas vyer, säger Nils Kaiser.

I juryns motivering står bland annat att ”Skolan tar ett aktivt grepp kring jämställdhet och att bryta stereotypa mönster genom att inkludera frågor om genus, föräldrars yrkesval och socioekonomiska faktorer i undervisningen”. Juryn hyllar också skolans sätt att använda sig av resurser som Praktikplatsen.se för att ge alla elever samma möjlighet till en praktikplats.

– Kanske känner en elev inte någon som exempelvis har ett tekniskt yrke. I vårt område har dessutom många elever föräldrar som lever på socialbidrag och studerar SFI. Eller så har man en förälder som i sitt hemland är utbildad ingenjör, men jobbar med något helt annat här. Rent allmänt tenderar många att välja samma yrke som sina föräldrar. Vi vill visa eleverna olika yrkesalternativ, säger biträdande rektor Nils Kaiser.

Han ger exempel på hur skolan försöker bryta yrkesmönster.

– En tidigare ABB-chef har varit här och pratat om ingenjörsyrket. Just teknikföretagen arbetar hårt för att få in fler kvinnor i sin bransch, bland annat med hjälp av intresseorganisationen Transfer som erbjuder kostnadsfria föreläsningar för elever.

I samhällskunskap har skolans lärare numera ett medvetet genusperspektiv i diskussioner om yrken och utbildningar.

– Vi vill försöka bryta traditionella val som att tjejer ofta riktar in sig på exempelvis ”barn och fritid” medan killar tänker ”snickare”. Det finns ett tryck hemifrån, och djupt rotade mönster när det gäller detta. Ytterst för vår del handlar det om att visa på alternativ.

Har ni lyckats?

– Jag kan inte säga att vi fått fler tjejer att välja en teknisk gymnasieutbildning. Min poäng är att vi ständigt ska jobba med det här i klassrummen, där 95 procent av tiden går till vanlig undervisning.

Samtidigt finns det mer kvar att göra för att ge eleverna ännu större kunskap om arbetslivet.

– Vi borde ta hit ännu fler olika yrkesarbetande och vara ute på arbetsplatser. Vår prao omfattar två veckor på höstterminen i årskurs 9. Med 300 elever på skolan finns det många önskemål om olika yrken man vill veta mer om. Jag tror att det har betydelse att vi bjuder in folk från olika yrken. Sedan hänger det förstås att den som kommer är inspirerande för eleverna.

Nu har Hjällboskolan ett samarbete på gång med den juridiska fakulteten på Göteborgs universitet, som förhoppningsvis kan leda till att fler elever tänker bortom gymnasiet.

– Väldigt många tänker att ”nu är gymnasiet nästa steg”. Att tänka längre än så är en obekant miljö för många, även om det självfallet finns elever som har sin inriktning klar för sig redan nu. ”Jag ska bli tandläkare och ska därför först läsa naturvetenskaplig linje och därefter gå tandläkarhögskolan”.

Räcker tiden till för era ambitioner med ”Mitt Yrkesval”?

– Slår man ut tiden på ett helt år blir det kanske inte så mycket. För egen del håller jag kontakt med företagen runt omkring oss. Vi använder oss av Praktikplatsen.se.

Sajten kom till för att alla företag som söker praktikanter enkelt ska kunna komma i kontakt med elever som vill ha plats och för att skolorna ska slippa ringa runt till arbetsplatser.

– På sajten kan eleverna själv logga in för att se vilka praktikplatser som finns tillgängliga. Vår förhoppning är att elever ska se bortom företag som eventuellt finns inom familjen eller i bekantskapskretsen. Den som ändå väljer en sådan praktikplats försöker vi få att tänka om via samtal. Men i slutändan är det förstås viktigast att komma ut på en arbetsplats.

Precis som alla studie- och yrkesvägledare i regionen är skolans syvare Sven Nilsson knuten till Göteborgs stads Vägledningscentrum. Två dagar av sin arbetstid ägnar han åt de 300 eleverna på Hjällboskolan.

– Vägledningscentrum räknar enligt antalet elever, inte utifrån behov. Vi har underlag för två dagar i veckan, säger Nils Kaiser.

Är två dagar tillräckligt?

– Ibland kan det vara bra för en elev att ta eget ansvar. Vi måste också ha förberedda elever som kommer till sitt möte med Sven.

Men om ni hade haft Sven på plats fem dagar?

– Då hade vi lagt mer tid på att jobba med ”Mitt Yrkesval”, och det hade gett effekt. Svens huvudansvar är gymnasievalen. Prao-delen ansvarar en av våra lärare för.

Har han för många elever på sitt bord?

– Det kan jag inte vara på. Vi leder och styr inte hans arbete. Hur som helst har skolan fått ett gott gensvar från eleverna som via intervjuer med Skolinspektionen säger sig vara väl förberedda för gymnasievalet. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm