Annons

Bedömd men inte berömd

Publicerad 5 december 2012

Kan det vara så att försämrade elevresultat beror, inte på för lite ”systematiskt kvalitetsarbete och utvärdering på övergripande nivå”, utan på för mycket? undrar läraren Magnus Nydén, vars skola nyligen haft besök av Skolinspektionen.

Så har då skolan där jag arbetar som vikarierande lärare åter blivit bedömd av Skolinspektionen. Bedömd, men inte berömd.”Vi tar inte upp alla de bra saker som sker ute på skolorna i våra tillsynsbeslut, utan pekar bara på det som brister”, förklarar Skolinspektionens chef Ann-Marie Begler.

Förmodligen får Sveriges skolor ta det förhållandet som en komplimang. Om allt det som görs bra ute på skolorna också skulle dokumenteras skulle arbetsbördan för Skolinspektionens anställda säkert bli alltför tung. Så även om det sker motvilligt får man väl som lärare acceptera de Begler-regler som gäller.

Det sker motvilligt, därför att skolan i media nästan uteslutande beskrivs i termer av problem och misslyckande i dag.

Det sker motvilligt, därför att Skolinspektionens pedagogik inte får bli någon förebild ute på skolorna när lärarna ska bedöma sina elever. Att bara peka på elevernas tillkortakommanden vore en säker färdriktning mot en sämre skola – och det är nog ett förhållande som gäller på de flesta områden i livet.

Hur ser då skolans misslyckanden ut i Skolinspektionens rapporter? Jo, bland annat så här:

• Nästan två tredjedelar av de granskade grundskolorna brister när det gäller att se till att eleverna når tillräckliga kunskapsresultat. En anledning är, tycks man mena, att förväntningarna på eleven är för lågt ställda: Var fjärde lärare som besvarade Skolinspektionens enkät tror inte att deras elever kan nå målen i alla ämnen.

• Mer än var tredje elev anger att de inte tycker skolarbetet är roligt, och var fjärde att det är ointressant.

• Mer än hälften av de grundskolor som granskats hade brister i arbetet med uppföljning och analys av kunskapsresultaten.

• Många skolor gör enbart uppföljning och utvärdering på elevnivå och inte på övergripande nivå.

Kanske har Skolinspektionen rätt i sina analyser. Jag vet inte, men jag tvivlar. Om man vill söka svaret på frågan om varför så många elever inte når tillräckliga kunskapsresultat, tror jag att man måste vända på fler stenar. Även på stenar märkta med ”Rör ej!”

• Kan det vara så, till exempel, att försämrade elevresultat beror, inte på för lite ”systematiskt kvalitetsarbete och utvärdering på övergripande nivå”, utan på för mycket?

• Kan det kanske vara så att den enskilde eleven blir förloraren när läraren tvingas använda allt mer tid och kraft åt ”utvecklande av systematiskt kvalitetsarbete”?

• Skulle det kunna vara så, att skolan idag inte behöver fler lärare som ägnar mer tid åt dokumentförfattande och planskrivande, utan fler lärare som får ägna mer tid åt arbetet med människor i klassrum, korridorer och uppehållsrum?

Finns det en liten möjlighet att det kan vara så? Har Skolinspektionen, vid något enstaka tillfälle, tänkt tanken?

Magnus Nydén
Lärare i svenska, engelska och kommunikation

Facebook kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Varför har ditt parti den bästa skolpolitiken?

Åtta lärare om partierna

Lärarna är de riktiga experterna på skolpolitik. En del av dem är dessutom politiskt engagerade. Skolvärlden ställde samma fråga till åtta lärare, som alla valt att engagera sig politiskt. 

Annons
Annons

Lina goes crazy

Samtal med

Lina Axelsson Kihlblom är en av få som vågat ta till radikala lösningar för att vända skolresultaten. Som rektor på Ronnaskolan har hon brutit timplaner, bytt scheman, vågat gå hela vägen för få elever att nå målen och inte tvekat att kritisera det fria skolvalet. Men nu väntar nya utmaningar. 

Annons

Lönelyft hindras av snäv världsbild

Debatt

"Problemet är bara att väldigt många kommuner och chefer resonerar på samma sätt och ser sitt eget begränsade perspektiv utan något nationellt ansvarstagande." Det skriver Håkan Kjellin, gymnasielärare och biträdande kommunombud. 

"Läraryrket är komplext"

Forskning

Kontroll utgör en stor del av lärarens yrke. Det handlar både om att kontrollera elever socialt i klassrummet, och att få kontroll på det administrativa. Många lärare känner sig också kontrollerade av yttre faktorer, visar en avhandling.

Annons
Annons

"Jag jobbar problembaserat utifrån klassens erfarenheter"

Intervju

Linda Andersson på Angeredsgymnasiet utanför Göteborg har utsetts till Sveriges bästa lärare 2014. Hon hyllas för sin entusiasm och tilltro till elevernas förmåga.
– Jag går in i varje lektion med glädje och förväntan, och har ambitionen att visa eleverna att ”den här lektionen är viktig för dig”.

Annons

Lärarens aktiva intresse spelar roll

Experten svarar

Gymnasieläraren, psykoterapeuten och författaren Margareta Normell resonerar kring frågan om hur du som lärare kan hantera elever som är helt ointresserade av skolan, stör lektionerna och påverkar stämningen i klassrummet negativt. 

Studiero

"Förebilder behövs i varje klass"

Lärarkommentar

Tomas Tobé, moderaternas skolpolitiska talesperson, bjöd in till ett seminarium om studiero i Almedalen. Högstadieläraren Kristina Ringqvist var en av de som deltog och delade med sig av sina erfarenheter. Skolvärlden fångade henne för ett samtal efteråt. 

”Läromedelsbrist ökar skolskillnader"

"Glömt innehållet"

Skolornas inköp av datorer tar pengar från läromedelsbudgeten. Resultatet är en mindre likvärdig utbildning och brist på läromedel i vissa ämnen. Det säger Sveriges läromedelsförfattares förbundsordförande Wiwi Ahlberg.

Almedalen partiledartal

"Förstelärarreformen är ett stort framsteg"

Folkpartiet

Jämställdhet, feminism, valfrihet, ett röd-grön-rosa kaos och skolan – det var de ämnen som upptog större delen av Jan Björklunds (FP) partiledartal i Almedalen. "Det reningsbad som svensk skola nu genomgår handlar om att återupprätta kunskapen i skolan", sa Björklund.

Läsande klass i Almedalen

”Ett plakat vi står med – det här finns!”

En läsande klass

I april släpptes antologin och lärarhandledningen ”En läsande klass”. Om initiativtagaren Martin Widmark får som han hoppas, ska den bidra till att vända den dåliga läsförståelsen hos svenska elever. Skolvärlden träffade en av författarna, mellanstadieläraren Malin Gonzalez, i Almedalen och fick ett samtal om ”En läsande klass” och läsundervisning. 

Norska lärare strejkar

Facklig strid

Norska Utdanningsforbundet säger att antalet strejkande lärare kommer att öka kraftigt till skolstarten. Och de har en miljard norska kronor i strejkkassan.
– Vi kan strejka länge, säger Ragnhild Lied, ordförande.

Läxfri skola höjde betygen

Karlshamn

Norrevångsskolan i Karlshamn bytte ut hemläxa mot frukost på morgonen och möjlighet till extra studiestöd eller fritidsaktiviteter efter skoltid. Resultatet är skolans högsta meritvärde på minst femton år.

Elevstöd ska in tidigare

Nya allmänna råd

Extra anpassningar för elever som behöver hjälp att nå kunskapskraven ska sättas in snabbare, utan krav på formella beslut, åtgärdsprogram eller dokumentation.

Nya lagar för skolan

Nytt i skolvärlden

Den 1 juli träder att antal lagändringar i kraft som påverkar den som arbetar i skolan. Det gäller bland annat nya lärares introduktionsperiod samt förenklingar av arbetet med åtgärdsprogram.

Almedalen undersökningar 2014

Varannan väljare tror statlig huvudman skulle förbättra skolan

Väljarundersökning

Sex av tio väljare vill att staten tar över ansvaret för skolan. Och drygt hälften tror att förutsättningarna för att höja elevernas kunskapsresultat skulle förbättras om staten tog över. Det visar en färsk undersökning från Lärarnas Riksförbund.

Almedalen skolseminarier

Danmarks Mr Pisa: ”Ligger tio år efter Sverige”

Almedalen

Danmark ligger före Sverige i Pisa-tabellen. Men risken finns att man kan göra ett dyk i tabellen – precis som Sverige gjort. "Danmark brukar ligga tio år efter i allt vad gäller skolan", säger Niels Egelund, Danmarks ”Mr Pisa”.

Almedalen 2014

”Vi har inte tid att vänta”

Almedalens skoldebatt

Mitt i Almedalsveckan arrangerade Lärarnas Riksförbund en skoldebatt mellan Jan Björklund (FP) och Tomas Tobé (M) från Alliansen, och Ibrahim Baylan (S) och Gustav Fridolin (MP) från oppositionen. Ämnet för debatten var huvudmannaskapet för skolan. 

Fackliga förhandlingar

Nytt avtal med KFS

Avtal

På måndagen träffade Lärarnas förhandlingsråd ett nytt avtal med arbetsgivarorganisationen KFS, efter en utdragen förhandling som lett till varsel om konfliktåtgärder. Det nya avtalet innebär att lärare inom KFS-företag ges samma förutsättningar till löneutveckling som kommunalt anställda. 

Annons

Alla länkar i nummer 5

Länklista

Här hittar du alla länkar från Skolvärlden nr 5. 

Annons

Skolpolitiken under lupp

Borde skolan förstatligas, behövs fler betyg och ska friskolor få gå med vinst? Skolvärlden granskar och jämför partiernas skolpolitik i serien "Partikollen".

Forskning och metod för undervisning

Samlat

Vill du läsa om den senaste skolforskningen eller ha tips för klassrumsarbetet? Här hittar du aktuella artiklar.

Annons

Allt om Pisa-raset

Samlat

Läs alla artiklar om Pisa-undersökningens delstudier - och lärares, politikers och experters reaktioner på de fallande elevresultaten.

Bäst och sämst lön

Utfall 2012 och 2013

Förra höstens kompromiss mellan lärarfacken och SKL innebar en löneökning på 4,2 procent 2012 och en höjning motsvarande industrimärket 2013. Skolvärlden listar resultaten i de kommuner som rapporterat årets löner.