Debatt

”Behövs inget utredningsmaskineri”

De svenska grundskoleleverna presterar allt sämre. Enligt Pisa-undersökningen hamnar de svenska resultaten långt under genomsnittet inom OECD och Sverige har dessutom den sämsta kunskapsutvecklingen. Det är givetvis en kalldusch för den svenska skolan. Nu höjs röster för en haverikommission med förväntade analyser och slutsatser i en ändlös rad. Vi känner väl igen mönstret och stridsropet från andra krishärdar inom samhällslivet: utred, utred!

Ett par av de mer väsentliga orsakerna till raset är en ökad boendesegregation och det fria skolvalet. Det har bland annat medfört att elever med utländsk bakgrund blir språkligt understimulerade eftersom deras skolmiljö har blivit dränerad på svenskfödda elever.

Från skolans sida krävs därför särskilt tillrättalagda pedagogiska insatser och program för att främst kompensera dessa elevers bristande ordförråd och läsförståelse. Här finns gedigen kunskap och erfarenhet från skolans glansperiod under 1980-talet att bygga på om framgångsrika modeller för utlandsfödda elever ‒ innan kommunaliseringen slog till med förödande nedskärningar som följd.

Därför vore det att gå över ån efter vatten att i panik sätta i gång med ett omfattande utredningsmaskineri och därmed försena de omedelbara och pragmatiska åtgärder och insatser som det här allvarliga läget kräver.

Hans Luthman      
Språkpedagog och läromedelsförfattare      
                                       

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm