Riksdagsdebatt

Björklund utreder ordning och reda

En utredning om ordning och reda. Det var Jan Björklunds konkreta förslag när riskdagen debatterade skolan med anledning av Pisa-resultaten. Det blev en debatt som till stor del handlade om vem som bär ansvaret för de sjunkande resultaten och vilka insatser som bör göras. 

De svenska skolelevernas sjunkande kunskaper har varit på agendan sedan Pisa-resultaten presenterades den 3 december. Nu har skolan debatterats i riksdagen och en sak var man överens om – att läget för den svenska skolan är allvarligt. I övrigt blev det en debatt som till stora delar kretsade kring vem som bär ansvar för vad men som också innehöll förslag på vad som bör göras och presentationer av det egna partiets skolsatsningar. 

Miljöpartiets språkrör, Gustav Fridolin inledde debatten. 

 – Utbildningsministern ber oss att vänta på resultat som ska komma sen, men vi måste göra något nu. Det duger inte att vänta och se. 

Utbildningsminister Jan Björklund menade att nedgången är allvarlig men väntad och att det nu är viktigt att hålla fast vid de reformer som regeringen genomfört. 

– Jag är övertygad om att utvecklingen går att vända. Därför är det angeläget att nu fullfölja omläggningen av den svenska skolpolitiken, sa han. 

– Om utbildningsministern har förväntat sig detta – varför har han då inte gjort någonting för att häva situation, replikerade Ibrahim Baylan (S) 

Ibrahim Baylan menade också att Jan Björklund frånsäger sig sitt ansvar och lägger det på andra. 

– Vi vill med anledning av Pisa-chocken tillsätta en skolkommission som både analyserar och lägger fram förslag som vi sedan, gärna över blockgränsen, kan jobba med att implementera, sa Ibrahim Baylan. 

Även Gustav Fridolin ville se en bred skolkommission för att ta fram förslag på hur vi utformar en skola för alla. 

Moderaternas skolpolitiske talesperson Tomas Tobé önskade lugn och ro vad gällde reformtempot för skolan framöver. Och han talade om vikten av att sätta in stöd tidigt för eleverna.

– Vi tycker att det är helt centralt att bryta den vänta-och-se-mentalitet som i alltför stor grad fortfarande präglar svensk skola. Ingen elev ska gå osedd genom skolan och tillåtas att misslyckas. Vi vill också se mer lärarledd undervisningstid, sa Tomas Tobé. 

Vänsterpartiets Rosanna Dinamarca menade att det är den borgerliga utbildningspolitiken som vi ser effekterna av i dag. 

– Utbildningsminister Jan Björklund skyller konstant ifrån sig. Det är lite som att Erik Hamrén skulle skylla på Lars Lagerbäck för att Sverige inte gick till VM eftersom de tränade för dåligt under Lagerbäck. Björklund! Du har ansvaret. Ta det!

Och hon riktade också skarp kritik mot det fria skolvalet och tyckte att fokus hamnade på fel saker i debatten. 

– Varför är det ingen här som har vågat prata om det fria skolvalet och dess segregerande effekt och därmed effekten på kunskaperna?

Under debatten meddelade också utbildningsminister Jan Björklund att regeringen nu tillsätter en särskild utredning om ordning och reda i skolan. 

– Om man har stökigt i klassrummet sjunker resultaten. I Pisa-rapporten kan man se att det finns ett mycket tydligt samband mellan det som kallas klassrumsklimat och resultat. Sverige är ett av de länder som har mest stök i klassrummet och det måste vi våga ta i.  

Avslutningsvis kommenterade också Jan Björklund frågan om ansvar. 

– Frågan vem som är ansvarig har väckts. Det finns ett svar på det: Jag är ansvarig. Och jag tar det ansvaret genom att lägga om hela den svenska utbildningspolitiken. Enligt min mening måste reformerna nu fullföljas. 

Regeringen utredning om ordning och reda i skolan ska tillsättas direkt efter årsskiftet och presenteras till sommaren.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm