annakaya
Foto: Privat
Digitalt lärande

Bjuder in till det utvidgade kollegiet

Det Digitala Skollyftet bjuder in och peppar lärare att öka sina kunskaper om digitalt kollegialt lärande – och våga ta klivet in i det utvidgade kollegiet.
– Man kan lära sig enormt mycket utan att det behöver vara dyrt eller kräva stora resurser, säger Anna Kaya, en av initiativtagarna.

Digitala Skollyftet och det vidgade kursbegreppet växte fram ur Skollyftet.

Idén föddes när läraren Anna Kaya tillsammans med de andra lärarna Per Falk, Gunnel Thydell och Sara Mörtsell spanade ut i världen för att se hur andra gjorde. Då kom de i kontakt med MOOC, vilket står för Massive Open Online Course. Öppna webbaserade kurser där det är fritt för alla att delta och bidra med sina kunskaper.

– Från början hade de inget med universitet att göra utan det var fristående nätverk som stod bakom, säger Anna Kaya.

Det hela kräver en samling, som i det här fallet till exempel är hemsidan digitalaskollyftet.se och hashtaggen #digiskol.

– När alla delar med sig av sin samling av kunskap kan man bygga något nytt. Samtidigt som man lär sig själv så lär man någon annan.

Anna Kaya har länge varit väldigt aktiv på sociala medier och upplever själv att hon utvecklats enormt. Därför blev det Digitala Skollyftet en möjlighet för fler att få samma upplevelse.

– Jag har blivit en mycket bättre lärare. Vi som har nätverkat har märkt vad det gjort för vårt professionella lärande, säger Anna Kaya.

Fördelarna med det här sättet att lära är många, enligt Anna Kaya.

– Man kan lära sig enormt mycket utan att det behöver vara dyrt eller kräva stora resurser. Det som krävs är engagemang, intresse och motivation.

Projektet sjösattes vid Skolforum och har nu pågått under åtta veckor av totalt tio.

– Vid uppstarten bjöd vi in olika personer som på olika sätt berättade det om vad det utvidgade kollegiet har betytt för dem. Vi ville på något sätt rama in allt det här och skapa möjligheter för nya lärare att komma in i det utvidgade kollegiet via sociala medier.

Enligt Anna Kaya kan det ibland vara svårt att komma in i en ny värld, då de som redan är invigda är upptagna med sitt.

– Vi ville verkligen inte ha en klubb för inbördes beundran, utan visa på att alla är välkomna och om någon visar ett intresse så hjälper vi gärna till.

Under kursens gång har det skapats egna undergrupper som fokuserat på olika projekt. Till exempel finns ett med massvis av material och diskussioner kring formativ bedömning.

Sedan starten har det Digitala Skollyftets hemsida haft nästan 50 000 sidvisningar och allt kursinnehåll finns öppet och tillgängligt för alla.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm