Kommentar

”Bra att se över ordningsfrågan”

Från Lärarnas Riksförbunds håll ser man poänger med att regeringen nu tillsätter en utredning om ordning och reda.
– Det har kallats kepsutredning men jag tycker att det handlar om betydligt allvarligare saker än så, säger Anders Almgren, 1:e vice ordförande.

Något som uppmärksammats efter den senaste Pisa-mätningen är klimatet i klassrummet. Det är mer prat och stök i den svenska skolan jämfört med OECD-genomsnittet. Med anledning av detta kommer utbildningsminister Jan Björklund tillsätta en utredning om ordning och reda i skolan, något Skolvärlden rapporterat om.

– I Pisa-rapporten kan man se att det finns ett mycket tydligt samband mellan det som kallas klassrumsklimat och resultat. Om man har stökigt i klassrummet sjunker resultaten, sa Jan Björklund när rapporten presenterades.

Anders Almgren, 1:e vice ordförande Lärarnas Riksförbund, ser en del poänger med en sådan utredning.

– Det är bra att man vänder på alla stenar och också ser över den här frågan. Ordningsfrågorna är de facto ett område där vi sticker ut i Pisa-utredningen och då är det bra att man tittar på det och ser om det här är ett stort problem eller inte.

Han lyfter fram att den sociala omsorgen om eleverna utgör en stor del av lärarnas vardag och något som tar mycket kraft.

– Samtidigt finns en rädsla hos en del lärare att hålla för mycket ordning och reda eftersom man är rädd för att få repressalier. Det skulle kunna förtydligas ytterligare vad en lärare får och inte får göra i olika situationer, säger Anders Almgren och forsätter.

– Förslaget har kallats för kepsutredning men jag ser det inte så utan tycker att det här rör allvarligare frågor, det uppstår besvärliga situationer i klassrummet ibland och det är viktigt att som lärare vet hur man ska hantera dessa. Det är en arbetsmiljöfråga för såväl lärare som elever.

Har du några råd till utbildningsminister Jan Björklund inför utredningen?

– Gör det möjligt för lärarna att upprätthålla ordning och reda. Vi behöver verktyg och instruktioner som är begripliga om hur man kan lösa svåra situationer i klassrummet och i korridoren. Jag önskar hjälp och stöd för lärare så att vi kan ha den ordning som eftersträvas.

 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm