alvdalen_gruppbild

Eleverna från de båda skolorna har träffas två gånger.

| Foto: Jane af Sandeberg
Nyanlända

Brev blev en oväntad väg till integration

Några lär sig att i Sverige gifter sig inte barn när de är tio år. Andra lär sig vad det innebär att tvingas fly. När två lärare i Älvdalen lät sina elever brevväxla med flyktingbarn kunde de inte ana vad de satte igång.

Skolorna

Älvdalens kommun ligger nära norska gränsen i västra Dalarna.

Rots skola F-6

28 elever i fjärde klass.

Trängslets skola, en uppstartsskola med förberedelseklasse F-9.

Cirka 20-30 elever i åldrarna 10-13. Totalt går cirka 140 elever i Trängslets skola i skrivande stund.

Cirka 450 asylsökande bor på anläggningen.

När Helena Persson fick idén om brevväxling kändes den klockren. Hur skulle flyktingbarnen annars komma i kontakt med andra barn? Det frågade hon sig direkt när hon började arbeta som pedagog i mellanstadieklassen i Trängslet.

– Boendet ligger ju mitt i skogen och så tänkte jag att de kunde brevväxla med barn nere i Älvdalen.

Christine Gustafsson är klasslärare för en fjärde klass på Rots skola. Hon och Helena känner varandra sedan länge. Christine är klasslärare för en fjärde klass på Rots skola. Christine var med på brevväxling direkt.

Hittills har sex brev per elev skrivits och nu har barnen mötts två gånger. Det har blivit tipspromenad i ösregn, disco och brännboll. Men framförallt har barnen lärt känna varandra.

– Den här öppenheten hade aldrig blivit till utan breven. Det hade inte varit samma sak, säger Helena.

Till att börja med var det något av en pedagogisk utmaning. Ingen av barnen hade skrivit brev tidigare. De fick börja med att berätta om frimärken, mottagare och avsändare.

Flyktingbarnen har ibland haft språkstöd utifrån att de i första hand talar persiska, arabiska eller turkiska.

– Men de lär sig svenska snabbt. De är så himla motiverade och engagerade, säger Helena.

Eleverna på båda skolorna funderar mycket. Som killen på Rots skola som ville berätta för sin brevvän att han spelade ishockey:

– Han kom till mig och visade att han skrivit bara ”hockey”, för han ville inte att hans brevvän skulle bli påmind om ”IS”. Och han är bara elva år, säger Christine.

Hennes elever har också hunnit förlora flera brevvänner som flyttats av Migrationsverket, tyvärr ofta med mycket kort varsel.

– Mina elever har blivit så ledsna när de mist sin brevvän. Samtidigt förstår de nu på djupet vad det innebär att vara asylsökande, säger Christine.

Det har blivit både skratt och allvar kring breven. En tjej på Rots skola trodde att hennes brevvän var död. Men det skulle vara döv. Flyktingbarnen har skrivit och frågat om elever på Rots skola om de är gifta. Då får de andra eleverna förklara att vi här i Sverige inte gifter oss när vi är tio år.

Hittills har ingen av barnen i Trängslet skrivit om sin flykt men det tror Helena kan komma.

För att få igång eleverna valde Christine och Helena att uppmuntra dem att tänka själva på vad de ville fråga om och själva berätta om. De önskar att alla i hela landet startar brevväxling mellan sina elever och ”flyktingskolor”.

– Var inte rädda, låt elever skriva själva och låt dem skriva fritt. Och tala inte om hur långt eller kort det ska vara. Två rader kan betyda mycket, säger de båda.

Nyligen visade Kalla Fakta ett reportage där kvinnor på asylboendet i Trängslet vittnar om hot och våld. Där har även tidigare varit bråk. Christine och Helena är glada att få visa på en annan sida av det hela.

– Det här är det roligaste jobbet jag någonsin haft. Det är så inspirerande, säger Helena.

Hur framtiden för Trängslets skola ser ut vet de inte i dag. Helena vet att hon ska jobba där i höst men vet inget om hur många barn hon ska ha.

alvdalen_brev

Hittills har sex brev per elev skrivits.

| Foto: Jane af Sandeberg
alvdalen_lek

– Den här öppenheten hade aldrig blivit till utan breven, säger Helena Persson.

| Foto: Jane af Sandeberg
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm