datorergymnasiet
Forskning

Datorer utmanar skrivandet

Datorer i skolans svenskundervisning påverkar hur gymnasieelever skriver. 
– Det digitala skrivandet är en helt ny skrivprocess, konstaterar Marie Nordmark, som har skrivit en avhandling kring digitalt skrivande i gymnasieskolan. 

I dag använder nio av tio gymnasieelever datorer när de ska skriva i svenskundervisningen. Den forskning som Marie Nordmark, doktorand vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap vid Örebro universitet, har lagt fram visar att det digitala skrivandet byggs upp på ett annat sätt än det traditionella med penna och papper.

– Eleverna planerar och bearbetar texten på samma gång som den växer fram. De skapar en mening i taget och säger att de inte vet var den ska sluta när de börjar skapa den, konstaterar hon.

Marie Nordmark har under en termin studerat hur tre gymnasieklasser vid två skolor använder datorer när de skriver i svenskundervisningen. Hon har med hjälp av två videokameror observerat eleverna när de har undervisning och har också gjort intervjuer med 24 av eleverna och tre lärare.

– Mina resultat visar att användningen av datorer utmanar skrivandet. Det är en helt ny digital skrivprocess som handlar om hela processen – läsa, skriva, prata och lyssna. När eleverna skriver en text via datorn är upplägget skriva, spara och skicka. Elevernas användning av datorns rättstavningsprogram blir dessutom ett snabbt sätt att klicka bort ett problem, men det blir inte ett sätt att lära sig stava på, säger hon.

I de klasser som Marie Nordmark har studerat har lärarna alternerat mellan flera klassrum, eftersom datorerna varit spridda. Det har lett till att eleverna har lämnats åt att ge och ta emot hjälp från varandra i skrivundervisningen.

– Klassrumsmiljön har stor betydelse för elevernas skrivande. Undersökningen visar att skrivandet bygger på att eleverna ska kommunicera och hjälpa varandra, men också delta i det sociala samspelet i klassrummet. Den som är mycket social har lättare att få hjälp i skrivandet av sina klasskamrater, säger hon.

I klassrumsmiljön tog också sociala medier stor plats enligt studien och störde koncentrationen så mycket att flera elever inte alls kunde koncentrera sig på att skriva. Några elever använde dock sociala medier för att motivera sig själva eller få hjälp i skolarbetet.

Marie Nordmark vill också lyfta fram de fördelar som finns med datorer i undervisningen.

– Det är ett bra verktyg för skrivandet. Det är lätt att göra justeringar utan att de’ syns när texten är klar, datorn har flera grafiska resurser som bidrar till förståelser och tydlig struktur, eleverna går upprepade gånger tillbaka till de filer som lärare ger skriftlig respons i och försöker använda sig av bedömningen när de ska skriva en ny text.

Vad kan lärare tänka på med tanke på ditt resultat?
– Jag menar att skolan är en specialiserad miljö där elevernas deltagande, aktiviteter och språkande är nycklar i lärandet. Lärare behöver tänka på hur de utformar lärmiljön så att den blir ett redskap som bidrar med stöd och struktur i elevernas skrivande. Vi måste fortsätta forskningen kring hur man kan skapa bra skrivmiljöer med användning av datorer i gymnasieskolans svenskundervisning.

Här kan du läsa hela avhandlingen.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm