Forskning

Datorspelande förbättrar engelskan

För att bli riktigt bra på interaktiva datorspel krävs att du har koll på din engelska. En ny studie vid Göteborgs och Karlstads universitet drar slutsatsen att flitigt datorspelande ger ett bättre engelskt ordförråd.

Studien har jämfört mellanstadieelevers motivation att lära sig engelska och kunskap i det engelska språket – och jämfört barn som spelar mycket datorspel, med dem som spelar lite eller inget alls. Resultatet visar att barnen som spelade mycket hade ett signifikant bättre engelskt ordförråd. De mest effektiva spelen för det är dem där många spelare interagerar med varandra på engelska i en virtuell värld.

– Som spelare måste du helt enkelt förstå vad som sägs, kunna läsa engelskan och själv kunna interagera genom att både skriva och tala engelska, säger Liss Kerstin Sylvén i ett pressmeddelande.

Hon har gjort studien tillsammans med Pia Sundqvist, universitetslektor i engelska vid Karlstads universitet. I undersökningen ingår 76 barn i åldern 11-12 år som har svarar på frågeformulär och fört språkdagbok. Pojkarna spelade i snitt 11,5 timmar i veckan medan flickorna spelade 5,1 timmar. Flickorna ägnade mer tid – 11,5 timmar i veckan – åt språkrelaterade aktiviteter på nätet, främst på Facebook, medan pojkarna lade 8 timmar på det.

– Betydelsen av att komma i kontakt med engelska utanför skolan, genom att exempelvis läsa på engelska eller som här, spela datorspel, betyder mycket vad gäller de ungas engelska ordförråd. Det får också positiva effekter på det som händer i klassrummet i skolan. Engelskämnet i skolan och den engelska de unga möter och använder på fritiden är inte två skilda världar, säger Liss Kerstin Sylvén.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm