vinnarna

De vinner innovativa lärarpriset

Juryn har korat vinnarna av årets Innovativa Lärarpris, som belönar nya sätt att använda digital teknik. Den här gången går priset till lärare som arbetat med distansundervisning, programmeringsspråk och ämnesövergripande samarbete i undervisningen.

Vinnare av årets Innovativa Lärarpris är Mikael Bondestam på Polhemsskolan i Gävle.

– Jättekul att få en sådant här erkännande. Det ger en sorts fingervisning om att jag är inne på rätt spår. Ibland kan det vara lätt att springa fel i jakten på att vara innovativ, så det här betyder jättemycket, säger Mikael Bondestam till Skolvärlden.

Helena Kvarnsell på Björknässkolan i Nacka och Ylva Pettersson på Katedralskolan i Skara får dela på en hedrande andraplats.

Det svenska innovativa lärarpriset delas ut av Lärarnas Riksförbund och Microsoft. Vinnaren får representera Sverige i tävlingens världsfinal i Barcelona.

– Det är jättetuff konkurrens så jag har inte så höga förhoppningar, men jag ser mycket fram emot att ta del av alla intryck och idéer från andra länder, säger Mikael Bondestam.

 

Så här lyder juryns motiveringar


1:a pris till Mikael Bondestam

För att han med stor framgång använt IKT i sin programmeringsundervisning. Via interdisciplinärt samarbete med engelskämnet och programmeringsämnet påvisar han tydligt att det finns olika språk, både de som talas och de som programmeras, men också hur de kan samexistera på ett naturligt sätt.  Han har fått pojkar som idag vi vet har ett lägre intresse att läsa böcker än flickor att få dem att båda läsa engelska böcker men också få dem att tolka böckerna såsom budskap men också språket. I programmeringsdelen så diskuteras syntaxen av hur spelet skall skapas för kunna återberätta och skapa redovisningar av dessa tolkningar via spelutvecklande.  I det underskott som Sverige har när det gäller duktiga programmerare så ger Mikael eleverna möjlighet att ta sig in på arbetsmarknaden. Han ger dem ett nytt språk!

Delat 2:a pris till Helena Kvarnsell

För att hon med stor framgång i sitt projekt ”Dress for the Weather” använt IKT i distansundervisningen. Helena Kvarnsell visar en lekfullhet i sina undervisningsmetoder genom att hitta nya vägar att inkludera alla elever och använder tekniken för att möta alla elever oavsett behov.  Genom att integrera hemmet som en naturlig lärmiljö för eleven så stärker hon också elevernas självledarskap och samarbetsförmåga. På så sätt används tekniken som den fungerar även utanför klassrummet och därmed får Helena Kvarnsells elever redan i skolan tillgång till 2000-talets förmågor.

Delat 2:a pris till Ylva Pettersson

För att hon med stor framgång i sitt projekt med Wikipedia ger eleverna möjlighet att dela med sig av sitt lärande på en internationell arena. Ylvas förmår ge eleverna möjlighet att bygga kunskap om sin lokala historia via ämnesövergripande kollaborativt arbete, och därmed blir det möjligt för hennes elever att visa sina kunskaper även utanför klassrummet. Genom sina projekt får eleverna förståelse för skolsituationen i andra länder och Ylva Petterson utvecklar därmed sina elever till sanna världsmedborgare.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm