larare_politik

Lärare bör använda sina värderingar för att skapa lärande, säger David Kronlid.

Värderingar

Efter SD-anmälan: ”Lärare bör vara tydliga med sina politiska åsikter”

En lärare är anmäld till Skolinspektionen av en förälder för att läraren kallat Sverigedemokraterna för rasister och nazister. Men beroende på sammanhanget kan det uttalandet vara helt i sin ordning, menar didaktik- och etikforskaren David Kronlid vid Uppsala universitet.

Det högerpopulistiska tyska politiska partiet Alternativ für Deutschland möter protester för sin webbplats ”Neutrala skolor i Hamburg” där föräldrar uppmanas att rapportera lärare som uttalar sig partipolitiskt. I Sverige har en lärare nyligen anmälts till Skolinspektionen för att ha kallat Sverigedemokraterna för ett rasistiskt och nazistiskt parti.

Uppfattningen att lärare ska hålla tyst om sin politiska övertygelse är utbredd, men hur är det egentligen med den saken?   

– Om det slutar med att läraren blir förbannad och ser det som sitt jobb att trycka ner sin moral i halsen på eleverna, då flyger det inte. Men en lärare kan, eller kanske till och med bör, vara tydligt med sina egna politiska ställningstaganden, och ställa dem under samma kritiska granskning som elevernas övertygelser, säger David Kronlid.

Vad innebär det?

– Skolan ska inte syssla med att förmedla värderingar. Man ska ge elever möjlighet att ta till sig och pröva värderingar. Uppdraget måste var pedagogiskt.

Världen finns i klassrummet och det måste man ta till vara

Svaret på hur lärare ska hantera den polariserade debatten är enligt David Kronlid att göra det till ett undervisningsinnehåll. Det avgörande är hur man pratar om värderingarna i klassrummet, inte huruvida man gör det eller inte.

– Det här är inte samma sak som att förmedla kunskap om till exempel klimatförändringar, där det finns vetenskaplig grund för faktiskt vetande och en sak är rätt, den andra fel. De som inte gillar SD hävdar ibland att det handlar om rasism och fascism, och sen finns det andra som inte håller med, och så bråkar man om det. Genom att ha det samtalet i klassrummet kan ju lärarens åsikt leda till en lärsituation, säger han.

Han menar dessutom att eleverna sannolikt vet ungefär var en lärare står värderingsmässigt även om denne inte uttrycker det med ord. Det märks ändå i vad man pratar om, hur man klär sig, vad man tycker om eller inte tycker om och så vidare. Att inte använda den egna övertygelsen som en del av ett pedagogiskt samtal är därför bara slöseri.

– Eleverna kan ju den här debatten, de vet hur det är. De har föräldrar och kompisar som är både SD:are och sossar. Världen finns i klassrummet och det måste man ta till vara, säger David Kronlid.

Läraren som anmälts till Skolinspektionen får stöd av sin rektor.

– Vi har haft en dialog med pappan och jobbat med det internt. Det vi kommit fram till är att uttalandet är taget ur ett sammanhang. Så när jag fick hela bilden klar för mig stöttar jag läraren, säger hon till Svenska Dagbladet.

David Kronlid är docent i etik och lektor i didaktik vid Uppsala universitet, institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier. Skolvärlden har tidigare intervjuat honom angående hans kritik av skolans värdegrund.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm