Debatt

Elev: Därför är våra resultat så dåliga

Debatt Otroligt nog framstår det som ett stort mysterium att Sverige har fått så dåliga resultat i Pisa – ett mysterium som inte är särskilt svårt att lösa, skriver Wilma Andersson, som går första året på samhällsprogrammet.

Varför är alla så chockerade över våra dåliga resultat i skolan? I Pisa-undersökningen från förra året fick vi reda på att Sverige har sämst resultatutveckling i skolan av alla OECD- länder. Personligen förstår jag inte den stora uppståndelsen runt detta, men samtidigt så verkar det inte vara eleverna som är mest förvånade, utan föräldrarna och många andra som inte längre går i skolan. Och otroligt nog framstår det som ett stort mysterium att något som detta kan hända i Sverige. Ett mysterium som inte är särskilt svårt att lösa.

Anledningen till att vi har fått sämre betyg är att vi elever inte kan koncentrera oss på lektionerna på grund av mobiltelefoner, datorer och andra elever som drar till sig vår uppmärksamhet. Här i Ängelholms kommun får alla elever varsin dator, vilket min klass fick i höstas, och ända sedan dess har min koncentration blivit likställd med noll. Och under flera av mina lektioner så pratar alla i mun på varandra hela tiden, utan att lärarna reagerar. Vi är 31 personer i min klass, så ljudnivån underlättar inte precis skolarbetet. Andra anledningar är dels betygsystemet, som är så krävande att man tappar intresset ganska fort, och dels det faktum att många lektioner är så tråkiga att man måste kämpa för att hålla sig vaken. Jag vet inte hur lärarna ska få lektionerna intressanta om eleverna inte tycker att ämnet i sig är intressant, men de kan väl i alla fall försöka. I vissa fall verkar lärarna göra det så enkelt för sig som möjligt. Detta gäller förstås inte alla lärare, men vissa. 

Nu kan man ju även fråga sig varför inte Moderaterna och utbildningsminister Jan Björklund försöker lösa dessa problem istället för att fokusera på nya betygssystem för att göra det svårare att få höga betyg och försöka ge 10-åringar ångest genom att sätta betyg på dem också.

Jag förstår att många kan ha andra uppfattningar om vad som ligger bakom de försämrade skolresultaten och jag skulle med glädje höra dem, allt för att lyckas höja, inte bara resultaten, utan även få oss elever något mer intresserade av skolan. Men jag skulle helst vilja höra det från folk som faktiskt går i skolan eller är lärare med teorier, inte ifrån en grupp politiker som försöker övertyga folk att de kan ordna något de knappt vet något om.

Wilma Andersson, som går första året på samhällsprogrammet i Ängelholm

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm