helena_2

”Eleverna har roligare på lektionerna”

Guldäpple-nominerade läraren Helena Kvarsell bad eleverna att lösa matten bakom spelet ”Candy Crush Saga”. Resultatet blev en andragradsekvation redan i sjuan. Hon var en av deltagarna ett seminarium om den digitaliserade skolans möjligheter.

På några år har andelen lärare som har tillgång till en egen bärbar dator ökat från 65 procent till knappt 90 procent, enligt en undersökning från Lärarnas Riksförbund, och andelen elever med egen dator växer stadigt. Det gör att frågan om IT i skolan handlar allt mer om hur digitala verktyg används pedagogiskt, om de lyfter elevernas resultat – och om de gör det för alla i skolan.

Det var ämnet för ett av seminarierna i Almedalen. Skolvärlden frågade paneldeltagaren Helena Kvarnsell, högstadielärare i matematik och NO, hur hennes användande av IT påverkat undervisningen.

– Det gör det roligare för eleverna och då är det lättare för dem att koncentrera sig och de anstränger sig lite mer. Dessutom hjälper det till att individualisera undervisningen.

Trots att hon aldrig varit särskilt duktig på datorer har hon blivit nominerad till lärarpriset Guldäpplet för sin it-pedagogik.

– Jag tycker det är respektlöst mot eleverna som lever i en värld där de ständigt är uppkopplade alla andra tider förutom vissa lektioner att diskutera om vi ska använda IT eller inte i skolan. Det handlar istället om hur vi ska använda det så att det blir minst lika bra som traditionell undervisning. Det får inte bli sämre men det kan duga att det blir lika bra också.

Själv berättar hon hur hon hela tiden prövar sig fram tillsammans med eleverna på lektionerna.

– Jag hittar något på nätet som jag tycker verkar kul att använda i klassrummet och sen testar jag det tillsammans med eleverna eftersom jag inte är så bra på digitala medier. Jag är ju bra på att planera undervisning utifrån läroplanen, säger hon.

Ett exempel är hur hon använde spelet ”Candy Crush Saga” för att träna högstadielever i matematisk problemlösning.

– Spelet går ut på att ju fler man har av samma färg desto mer poäng får man. Jag gav eleverna i uppgift att lista ut matten bakom. Det blev till slut en andragradsekvation, som sjuor egentligen inte löser. Jag hade faktiskt ingen aning om det själv eftersom jag inte löst uppgiften innan. Tanken var att de skulle lära sig hur man resonerar och systematiskt testar.

Vad är ditt bästa it-råd till andra lärare?

– Våga prova och hitta några kollegor som jobbar likadant. Hittar du dem inte på skolan så lovar jag att du kommer att hitta dem på Twitter eller i någon Facebook-grupp. Var lite prestigelös. Lyckas man inte första gången så får man helt enkelt tänka hoppsan då får vi försöka annorlunda sätt nästa gång. Lita på din pedagogiska kompetens.

Det talades i panelen om man förlorar kontrollen vid användning av digitala medier. Stämmer det?

– Ja, det gör man. När man väl lärt sig enkla digitala saker som att bifoga filer i e-post, lägga ut saker på intranät och ladda ner program handlar det om att våga släppa kontrollen i klassrummet för att få till ett individualiserat arbetssätt med it där man ser elever som producenter istället för konsumenter. Då kan man behöva stöd av kollegor, men framför allt av rektor. Man kan inte skriva en lektionsplanering med minutangivelser längre. Det krävs ett annat förhållningssätt och det måste man ha stöd för från rektor. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm