mattebild
Foto: Shutterstock
Forskning

Bättre med kreativa matteuppgifter

Hur får man eleverna att verkligen förstå matten? Yvonne Liljekvist har i sin avhandling tittat på sambandet mellan olika typer av matteuppgifter och hur eleverna lär sig. Uppgifter där eleverna själva konstruerade lösningen var mest effektiva.

– Matematikundervisningen i dag går väldigt mycket ut på att lära sig saker utantill utan att eleverna behöver fundera särskilt mycket över varför det blir som det blir. Den typen av undervisning är inte särskilt effektiv om man verkligen vill lära sig, säger Yvonne Liljekvist i ett pressmeddelande.

Hon har i sin avhandling ”Lärande i matematik – om resonemang och matematikuppgifters egenskaper” tittar på hur olika typer av matematikuppgifter påverkar elevernas möjligheter till lärande. Yvonne Liljekvist att om eleverna bara får lära sig termer och procedurer utan att förstå den bakomliggande matematiken så utvecklar de inte sin problemlösningsförmåga och begreppsförståelse och kan därför bara lösa mer rutinartade uppgifter.
 
– Det går ofta bra så länge man sitter i klassrummet men sen när det är dags att använda kunskapen håller den inte, säger Yvonne Liljekvist i pressmeddelandet.

Mängdträning i sig är inte dåligt men det räcker inte att enbart nöta uppgifter. Det är först när man förstår de bakomliggande matematiska principerna som man har användbar kunskap som håller i olika situationer. Och för att skapa goda förutsättningar för lärande i klassrummet behövs en mer didaktiskt utvecklad undervisning, menar hon.
 
Hennes forskning visar att undervisning som bygger på uppgifter där eleverna hela tiden har tillgång till lösningsmetoden och därför inte behöver fundera över hur saker hänger samman är mindre effektiva. Metoden som krävde att eleverna själva konstruerade lösningen visade sig däremot vara extra viktig för deltagare med mer begränsat arbetsminne. Dessa elever fick alltså bättre förutsättningar att lära sig och därmed nå kunskapsmålet.

– Det finns en föreställning om att matte är svårt och krångligt, och att det därför är effektivt att nöta matteuppgifter i sin egen bok tills man fattar. Men så enkelt är det inte. De kreativa uppgifterna gynnade alla elever. Lärare måste våga lita på att eleverna vill och kan förstå matematiska principer. I annat fall blir undervisningen meningslös och tidskrävande för alla.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm