140130_peter_rutherhagen_22
Foto: Peter Rutherhagen
Kunskapstappet

Eleverna riskerar blockerande misstag

Kunskapstappet hos svenska elever är reellt och syns nu i flera ämnen. Störst är nedgången i skolnära ämnen, som eleverna främst lär sig i skolan. Det handlar om matematik, naturvetenskap och läsförståelse. En viktig orsak som lyfts fram av de skolexperter och lärare som Skolvärlden har talat med är de senaste tjugo årens fokus på enskilt arbete. Det slår extra hårt mot matematiken.

Elevernas kunskaper i matematik sjunker och har gjort det sedan toppnoteringen i Timms år 1995.Det visar såväl internationella mätningar, som de diagnostiska prov som nya ingenjörsstudenter gör när de börjar vid Chalmers och KTH. 

Att undervisningen i helklass har minskat och eleverna i högre grad ägnar sig åt enskilt arbete har lyfts fram som en av orsakerna till den generella kunskapsnedgången. 

Per-Olof Bentley, forskare och ämnesdidaktisk Timms-expert, menar att det egna arbetet är en nyckel till de sjunkande matematikkunskaperna. Lärarna tvingas ofta förklara samma sak för sex, sju elever på kort tid och ställs inför nya didaktiska problem med kort varsel.

Foto: Torsten Arpi
Foto: Torsten Arpi

– På mycket kort tid ska man prestera en förklaring som eleven ska förstå och det är inte möjligt. Man lämnar en massa elever i sticket helt enkelt, säger Per-Olof Bentley och fortsätter:

– Sedan blir det en ond cirkel – ju sämre förkunskaper eleverna har, desto enklare förklaringar måste läraren ta till. Till slut är läraren nere på ”gör-så-här” i uppdelade steg. Där är man i dag. ”Gör-så-här-undervisning” är väldigt vanligt och den matematiska förståelsen är eftersatt.  

I ett forskningsprojekt djupintervjuade Per-Olof Bentley och hans kollegor 500 elever. De upptäckte blockerande misstag hos eleverna – de hade lärt sig fel och inte fått hjälp att rätta till det.

– Vi har beskrivit ett tjugotal misstag som uppstår på grund av att undervisningen har varit som den har varit. Många av de här misstagen är enkla att åtgärda, men om läraren inte vet vad problemet är så låter de bara eleverna öva mer och mer, och det hjälper inte. Man måste ta reda på orsaken bakom misstaget, säger han. 

Det egna arbetet bidrar också till att eleverna inte utvecklar begreppsförståelse. 

Per-Olof Bentley lyfter fram ett exempel från Timms 2007 där eleverna skulle beräkna 4/5 minus 1/5. En dryg fjärdedel av de svenska eleverna fick svaret till 3. 

– Hade eleverna haft förståelsen och till exempel ritat upp talet som en pizza, så hade de sett att svaret inte kan bli 3 hela. Det visar hur förståelse bidrar till att eleverna kan lösa uppgifter som är delvis nya.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm