Debatt

En till en har omdefinierat lärandet

Debatt "På skolan ser man att klyftan mellan pojkar och flickors inställning och produktivitet i skolarbetet minskat. Tendensen man ser är att pojkars arbete utvecklats mer och är av högre kvalitet än innan “En till en” vilket leder till att fler pojkar på skolan idag når högre i kunskapskraven än vad de gjorde tidigare." Det skriver två lärare på Vanstaskolan. 

På Vanstaskolan utanför Stockholm pågår ett ständigt förändringsarbete av och i de lärtillfällen man som pedagog och elev ställs inför varje dag. Skolan arbetar utifrån pilotprojektet “En till en”, som innebär att samtliga elever i år 4-9 har en Ipad i sitt dagliga skolarbete och all pedagogisk personal har en egen Ipad och egen dator som kompletterande arbetsredskap.

Skolan ingår i Nynäshamns kommuns satsning på digital teknik i skolorna. Målsättningen är att öka kvaliteten på utbildning och undervisning i kommunens skolor samt utveckla nya metoder och arbetsformer, öka lusten att lära hos såväl elever som pedagoger samt att öka måluppfyllelsen utifrån kunskapskraven.

I mars 2013 startade implementeringen av digitala enheter på skolan, kollegiet introducerades och utbildades i projektet. Utsedda pedagoger fick rollen som ”lärspridare” och påbörjade en extern utbildning. Lärspridarna ska sprida inspiration, lust och ge utvecklingsstöd i kollegiet.

På Vanstaskolan innebär detta att planering, genomförande, återkoppling samt utvärdering av undervisning i de flesta fall sker genom digital kommunikation. Den traditionella bilden av lärande håller på att omdefinieras och utvecklas mot ett formativt tankesätt. Kommunikation och information sker numer via digitala plattformar och verktyg. Det tidigare pappers- och läroboksbundna lärandet är under förändring. På Vanstaskolan handlar det inte om att ta bort någonting utan tillföra och komplettera redan befintlig didaktik, metodik och pedagogik utifrån och i linje med kunskapskraven.

I praktiken innebär detta att ett nytt arbetsområde i något ämne introduceras och implementeras hos eleverna via ett digitalt dokument/verktyg. Självklart sker även en muntlig kommunikation mellan elev och pedagog i lärsituationen. Eleven använder därefter sin Ipad till olika moment av och i arbetsområdet. Allt digitalt arbete delas vid lärtillfället mellan elev och pedagog vilket leder till snabba, individuella, kontinuerliga återkopplingar samt formativa bedömningsmoment och detaljerade responsmöjligheter. Varje elev ansvarar och förvaltar sin “egen” Ipad.

I olika utvärderingar gjorda på Vanstakolan bland elever och personal visar resultatet på en positiv utveckling, inställning och progression av lärandeprocessen. Eleverna påtalar att skolarbetet blivit lättare att ha koll på, man har alltid allt arbete samlat på ett ställe och man kommer åt sina filer oavsett var man befinner sig och framförallt har skolarbetet i och med tillgången till Ipad blivit roligare. Eleverna påtalar även att det blivit lättare att se vad man kan utveckla och förändra i pågående arbeten när man jämför med tidigare arbeten. Bland pedagogerna ser man tydliga framsteg av elevernas individuella utveckling i och av olika moment i inlärningen. På skolan ser man att klyftan mellan pojkar och flickors inställning och produktivitet i skolarbetet minskat. Tendensen man ser är att pojkars arbete utvecklats mer och är av högre kvalitet än innan “En till en” vilket leder till att fler pojkar på skolan idag når högre i kunskapskraven än vad de gjorde tidigare.

Mia Lindelöf Staverud och Gunilla Olsson Oldenborg
lärare

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm