Debatt

Ersätt Skolinspektionen med Skolinspirationen

DEBATT Skolinspirationen ska tillhandahålla inspirerande utbildningsdagar och sprida information om goda exempel inom skolan. Skolinspektionens nuvarande uppdrag att vakta, kontrollera, leta fel och sanktionera skall upphöra tillsammans med myndigheten, skriver Gunilla Bafford.

Jag jobbar som specialpedagog.
Jag arbetar i grundskolan.
Det är en källa till frustration (underdrift!).
Jag har fått en fantastisk idé: Vi behöver ett paradigmskifte inom Sveriges skolsystem.

Jag anser att Skolinspektionen omedelbart efter valet i höst skall läggas ner och ersättas med en ny myndighet, nämligen Skolinspirationen. Skolinspirationen ska tillhandahålla inspirerande utbildningsdagar och sprida information om goda exempel inom skolan. Skolinspektionens nuvarande uppdrag att vakta, kontrollera, leta fel och dela ut sanktioner skall upphöra tillsammans med myndigheten.

Varenda pedagog som följt med i utvecklingen har sedan länge förstått att positiv förstärkning – att ”leta rätt” – vida överträffar förhållningssättet ”hitta fel” vilket är Skolinspektionens uppdrag. Nu vill jag att dessa pedagogiska tankar når ända upp i översta toppskiktet av Sveriges hantering av skolan. Jag vill byta ut skräck och rädsla mot tillit och tilltro. Alltför mycket av pedagogernas kraft och tid går åt till dokumentation och alltför lite tid och ork finns kvar för det som är skolans huvudsakliga uppdrag nämligen undervisning och lärande.

Jag vill göra marknaden obefintlig för företag som livnär sig på skräcken för att ”inte dokumentera tillräckligt ifall Skolinspektionen kommer” ute på skolorna. Jag tänker på Internetbaserade tjänster som säljs till skolor för att dessa ska kunna ha detaljkontroll på läroplanens innehåll och ”ha ryggen fri inför Skolinspektionen”.

Dessutom skulle det behöva inrättas en central Skolmedling som skulle ersätta alla tidskrävande anmälningar till Skolinspektionen. Denna skulle öppna kanaler för samförståndslösningar när något gått snett i kontakten hem-skola. Kontakt med Skolmedlingen skulle alltid vara steg 1 i en anmälningsprocess. De få anmälningar som återstår då Skolmedlingen gjort sin insats får handhas av Skolverket eftersom Skolinspektionen inte längre kommer att finnas.

Vi behöver inte mer konflikt, vi behöver fungerande samarbete.

Så jag har en idé och början till en plan. Jag skulle vilja att vi är många som samlas kring följande:

1. Byt ut Skolinspektionen mot Skolinspirationen.

2. Inrätta Skolmedlingen.

3. Återge lärarna professionell frihet – återge dem deras rättmätiga mandat att bedriva undervisning. Regering och riksdag sätter ramarna – detaljerna tar lärarna hand om.

4. Befria lärarna från dokumentation som nu görs ”för att ha ryggen fri inför Skolinspektionen” och ersätt den med tillit till lärarens förmåga att bedöma vad hon/han ska dokumentera utifrån lärarens behov av att följa elevernas lärande-utveckling. Dokumentation ska ske för att läraren behöver den för sitt arbete – inte för att tillfredsställa tjänstemän på Skolinspektionen.

5. Information måste nå ut till Sveriges alla väljare om tillståndet i skolan idag. ”Rapport från ett skolgolv” ungefär. För gemene man och kvinna har ingen aning om hur det går till i skolan idag.

Situationen är ohållbar. Det är nöd och det är bråttom. Varför nöjer vi oss? Kanske det beror på att lärare är plikttrogna och vill göra ett bra jobb. Mina kolleger jobbar på hårt i motvinden. Dessutom tror jag att många är så fokuserade på att hålla näsan ovanför vattenytan och hantera alla krav uppifrån att de inte samtidigt orkar lägga kraft på att försöka förändra också.

Jag vill skapa ett samarbetsforum för att nå ut i media med bilder ur verkligheten. Kopplade till information om behovet av ett paradigmskifte. Med beskrivningar. Som går rakt in i hjärtat. Inte bedömningar eller värderingar utan beskrivningar av sakförhållanden. Med erfarenheter från skolgolvet och analyser av hur det vi av Skolinspektionen tvingas göra i dagens läge påverkar livet i skolan.

Vi behöver beskriva vad vi kan göra istället – ge förslag på hur vägen framåt kan se ut efter ett paradigmskifte. Med hänvisningar till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Respekt för person gäller. Personangrepp ska vara bannlysta. Det ska vara partipolitiskt och fackligt obundet. Tankarna ovan behöver jag hjälp med att förankra på olika sätt för att få spridning på dem.

Nu har jag en fråga till dig: Vill du vara med och hjälpa till? Om du har idéer och förslag på hur vi kan nå ut med budskapet om ett paradigmskifte för skolan och vill ha kontakt med mig så kan du höra av dig till mig på adressen gunilla.bafford@hotmail.com

Gunilla Bafford, Kristianstad

 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm