mobbning

För få synliga vuxna i svenska skolor

Elever som kränks, lämnas ensamma på raster och inte blir tagna på allvar när de larmar om mobbning.
Det är en bild som framträder i Skolinspektionens granskning av 50 grundskolor runt om i landet.

Skolorna – 42 kommunala och 8 fristående – har valts ut till Skolinspektionens specialgranskning av två skäl: Majoriteten eftersom de tidigare haft problem med mobbning, medan några skolor finns med eftersom de antogs vara goda exempel.
Det som utmärker skolorna där värdegrundsarbetet fungerar bra är enligt Skolinspektionen:

* Engagerade och tydliga skolledare.

* Kända rutiner för arbetet mot mobbning ska bedrivas. Rutinerna följs av hela personalen som genomför utredningar och uppföljningar.

* Eleverna är involverade i värdegrundsarbetet och deras synpunkter tas på allvar.

Konflikter sopas under mattan

Men det är också en mörk bild som kommer fram i Skolinspektionens rapport; Närvaron av lärare eller andra vuxna på raster är låg på flera av de besökta skolorna. Konflikter mellan elever bagatelliseras av de vuxna. På vissa skolor har kränkande behandling och trakasserier blivit så vanliga att de beskrivs som naturliga inslag i vardagen.
I rapporten skriver Skolinspektionen att ”det finns skolor där eleverna säger att de vuxna vänder bort blicken när något inträffar för att de inte orkar reagera längre”.
– Självklart ska varje elev känna sig trygg i sin vardagsmiljö. Dessutom är tryggheten en förutsättning för att lära sig saker. Därför är det oroande att skolor har så svårt att få stopp på kränkningarna. Samtidigt visar rapporten att det finns skolor som lyckas skapa en trygg miljö, vilket inger förhoppningar om att det är möjligt också för andra skolor, säger Ann-Marie Begler, generaldirektör Skolinspektionen, i ett uttalande.
Samtliga skolor som finns med i specialgranskningen har fått en egen rapport om vilka områden de måste utveckla.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm