Debatt

”Följ Silicon Valleys principer”

Socialdemokraternas Ibrahim Baylan föreslår extra rektorstjänster med pedagogisk inriktning och regeringen har infört karriärtjänster för lärare. Dessa idéer sammanfaller på ett oroväckande sätt.

Förslagen från båda parter bottnar i tron att skolans utveckling kan administreras fram via en pyramidliknande struktur. Visionen tycks vara att Baylans rektorer skall förmedla ”resultaten av aktuell forskning”, det vill säga idéer på modet, till Björklunds förstelärare – som i sin tur vidarebefordrar dem till den stora skaran av förment passiva och oinformerade (men säkert lågavlönade) vanliga lärare.

Bilden kompletteras av Skolverkets påtvingade pedagogiska mallar (som till exempel ”arbetslag”) vars effektivitet aldrig brukar utredas.

Att tänka i termer av toppstyrda, hierarkiska strukturer är oroväckande. Förslagen utgör obetydliga modifikationer av samma system som visat sig vara verkningslöst under de senaste tjugo åren.

I stället kan man titta på framgångsrecept från områden med en påtaglig utveckling, till exempel informationsteknologin. Receptet är enkelt:

  • Locka unga, begåvade och intresserade människor (för skolans del: lärare, inte rektorer)
  • Ge dem hyfsade löner och fria händer
  • Lyssna till deras idéer när de väl har skaffat sig erfarenhet

Silicon Valley byggdes med dessa principer.

Piotr Gonta
Pensionerad fysiklärare, Lund 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm