BACCALAUREAT 2011
SNS-rapport

Forskare underkänner betyg och nationella prov

Undermåliga utvärderingsverktyg för resultaten i skolan leder till brist på insikt i hur svenska elevers kunskaper utvecklas. Det är därför internationella studier slår så hårt, menar forskare.

Rapporten ”Likvärdig kunskapsbedömning i och av den svenska skolan − problem och möjligheter” levererar bitvis mycket hård kritik mot skolsystemet inom de tre relaterate fält den täcker: kunskapsbedömning på individuell respektive nationell nivå, samt antagningssystemet till högre utbildning.

Den inleder med att underkänna både lärarnas betygsättning och nationella prov som pålitliga mått på kunskapsutveckling över tid.

– Betyg och nationella prov har inte de egenskaper som behövs för att bedöma kunskapsutveckling. Det funkar inte, säger Jan-Eric Gustafsson, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och en av författarna.

Han hänvisar att det råder bristande likvärdighet i betygsättningen mellan lärare och mellan skolor. Dessutom menar han att det under lång tid pågått en betygsinflation framför allt på gymnasiet men även i grundskolan. Vad gäller de nationella proven pekar rapporten på att lärarna ofta gör generösare bedömningar än externa rättare, och att resultaten varierar kraftigt från ett år till nästa.

Bristen på bra svenskt underlag leder enligt författarna till att internationella jämförelser som Timss, Pisa och Pirls får en viktigare roll. Men de bedöms inte vara starka nog för att på egen hand visa kunskapsutvecklingen i Sverige eftersom de inte alltid betonar samma områden som den svenska läroplanen.

– Vi uppfattar att vi har alltför stor effekt av de internationella undersökningarna. Det finns mycket man inte kommer åt genom papper- och pennauppgifter under ett par timmar, vilket oftast är vad det handlar om, säger Jan-Eric Gustafsson.

Den lösning rapporten föreslår är ett stickprovsbaserat, nationellt kunskapsbedömningssystem för grund och gymnasieskolan. Till en början som en försöksverksamhet inom ett par utvalda ämnen.

– För ett sådant system behövs både de mer komplexa frågor som visar hur en elev tänker och en mer kvantitativ, poängbaserad del. Det finns metoder för det här. Möjligen behövs en koppling mellan det nya systemet och det nationella provssystemet.

Rapporten är den tredje i en serie om fem skolrapporter som tas fram av SNS Utbildningskommission.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm