hjarnan
Foto: Henrik Witt

Forskning gav mattekick

 Matteläraren Annika Knutson flyttade in forskningen i sitt klassrum.– Jag önskar att alla lärare fick en chans att göra det. Jag hade inte förväntat mig att det skulle ge en sådan kick och vara så inspirerande och utvecklande, säger hon.

 

Femteklassarna på Vilbergsskolan i Norrköping är solbrända och uppspelta. Höstterminen har just dragit igång och det är mycket sommarspring kvar i benen. Annika Knutson lyckas ändå snabbt leda in dem på matematik. Den interaktiva skrivtavlan visar ett diagram med tal från 1–25 och två kolumner med rubrikerna ”Jag tycker om” och ”Jag tycker inte om”. Eleverna ger Annika siffror, som hon sorterar in i de två kategorierna. Femteklassarna listar snabbt ut att hon gillar jämna tal och ogillar ojämna.

– Hur vet man om ett tal är udda, undrar hon och händer viftar i luften.

Annika Knutson är lärare i matematik och NO och har undervisat på Vilbergsskolan, en F–6-skola, i sju år. I fjol fick hon möjlighet att vara med i ett aktionsforskningsprojekt i matematikdidaktik.

– Det är jätteviktigt att få in forskningen i klassrummen, men också att lärarna är aktiva och delaktiga.

Norrköpings och Linköpings kommuner finansierar två forskartjänster vid Linköpings universitet, där ett matematikdidaktiskt centrum håller på att byggas upp.

Forskningen utgår från klassrummen och lärarnas verksamhet där, och syftar både till att utveckla undervisningen och matematikdidaktiken som vetenskap.

Studien som Annika och hennes elever deltog i handlade om lärarens bedömning och kommunikationen mellan läraren och eleverna. Mattelektioner filmades och lärarna från de medverkande skolorna och forskaren Lisa Björklund Boistrup träffades kontinuerligt under terminen.

Arbetet har resulterat i en forskningsrapport, där en av slutsatserna är att lärarens återkoppling tydligt påverkar vad eleven ägnar sig åt även sedan läraren gått därifrån.

Tack vare forskningsprojektet vet Annika i dag ännu bättre hur hon ska agera för få eleverna att fortsätta fokusera på matten och inte sväva iväg till annat medan lektionen pågår.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm