mariadaniel

Maria Tornberg och Daniel Uvemo

Matematikbiennalen

”Försöker förklara på olika sätt”

Skolvärlden har träffat fyra lärare på plats i Umeå, som berättar om deras största utmaningar i sin matematikundervisning.

Daniel Uvemo, undervisare i en 1-2 Mariebergsskolan i Luleå

Varför är du här på Matematikbiennalen?

– Det är spännande att få lära sig nya saker. Jag kommer att ta del av utställningen och titta på olika sorters matematikmaterial.

Någon särskild föreläsning/workshop du ser fram emot?

– Jan Björklund ska det bli spännande att höra. Det händer så mycket i skolan och han är ju ändå ytterst ansvarig och jag hoppas att man får lite svar på olika frågor.

Vilka är de största utmaningarna för dig som matematiklärare?

– Jag håller på med multiplikationstabellen med mina elever, så det är min utmaning just nu. För de flesta tycker jag att det har gått ganska lätt, men en del har svårt och jag försöker förklara på alla möjliga sätt. Kanske kan jag hitta saker här som kan hjälpa dem på traven.

Maria Tornberg, undervisar i årskurs 3, Mariebergsskolan, Luleå

Varför är du här på Matematikbiennalen?

– Jag är mattepilot och är intresserade av matematik. Jag håller i matematikutveckling, är med i matematiknätverk och så där.

Någon särskild föreläsning/workshop du ser fram emot?

– Jag säger också Jan Björklund, det ska bli mycket intressant att höra vad han har att säga.

Vilka är de största utmaningarna för dig som matematiklärare?

– Vi går ju mot perioden med nationella prov nu, så just nu handlar det om att eleverna ska nå målen.

Olov Lindvall, undervisar i matematik på gymnasiet, Furuhedsskolan i Kalix kommun

Varför är du här på Matematikbiennalen?

– Jag hoppas få lite tips, både när det gäller pedagogik och lite nyheter inom matematik. Jag hoppas kunna gå på någon intresseväckande föreläsning, matematikhistoria till exempel.

Någon särskild föreläsning/workshop du ser fram emot?

– Det är ju så många… vi ingår i matematiklyftet så jag ska nog gå på någon av föreläsningarna som handlar om det, kanske något om problemlösning.

Vilka utmaningar möter du i matematikundervisningen på gymnasiet?

– Det är nog de gamla vanliga, framför allt att eleverna som kommer till oss har väldigt varierade förkunskaper. Det är en utmaning att hantera.

Maud Lindström, undervisar i matematik mm i årskurs 1-3 i Vännäsby skola, utanför Umeå.

Varför är du här på Matematikbiennalen?

– Det är roligt att komma och se och få ta del av lite nyheter på matematikområdet, alltid något nytt man kan ta till sig. Men jag har precis kommit så jag har inte hunnit se så mycket.

Någon särskild föreläsning/workshop du ser fram emot?

– Jag ska lyssna på en föreläsning om mönster och sen blir det lite blandat.

Vilka är de största utmaningarna för dig som matematiklärare?

– Jag har undervisat äldre barn tidigare och det är en helt annan glädje hos de yngre barnen, de tycker att det mesta är roligt. Det är enklare att få dem att tycka att matematik är roligt och en utmaning att få det att hålla i sig.

maud

Maud Lindström

olov_lindvall

Olov Lindvall

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm