klassrum1
Foto: Colourbox

Gamla sanningar slås fast

Kompetenta och engagerade lärare, elevfokus och delaktighet – det är de viktigaste framgångsfaktorerna för en bra skola, enligt en undersökning från SIQ.– Inte så konstigt, men det som avgör är ändå det som sker i klassrummet, säger Bertil Östberg, statssekreterare på Utbildningsdepartementet.  

SIQ har på uppdrag av SKL försökt ta reda på vad som utmärker en bra skola. De har valt ut ett antal skolor som presterar över snittet i landet när det gäller kunskapsinhämtning, elevnöjdhet, medarbetarnöjdhet och som har en ekonomi i balans. Rektorerna på dessa skolor har därefter intervjuats om vad de ser som de viktigaste framgångsfaktorerna, de har fått beskriva hur de arbetar och vilka förbättringsområden de ser.

– Vi har fått in 100 exempel på bra arbetssätt, det är en stor mångfald och svårt att sammanfatta, säger SIQs vd Jerry Karlsson. Men om man ändå grupperar svaren så handlar 69 av 100 svar om medarbetarna, 11 om ledarskapet, 9 om system och strukturer och 4 om resultat. Det som lyser igenom är att det förutom kompetenta medarbetare också behövs ett systematiskt kvalitetsarbete för att en skola ska vara bra.

Syftet med SIQ undersökning har varit att hitta bra arbetssätt att sprida och lyfta fram i skoldebatten.

Bertil Östberg var en av deltagarna i den paneldebatt som följde på presentationen av undersökningen.

Det låter självklart att det är kompetenta lärare, elevfokus och delaktighet som är viktigt. Varför tror du att så få lyckas ändå?

– Mycket som är självklart fungerar inte i verkligheten, det är inget unikt. Men jag tror att rektorer tenderar att fastna i administrativt arbete, många studier visar att rektor sällan är den pedagogiska ledare hen behöver vara för att få till ett systematiskt kvalitetsarbete.

Tillför undersökningen något?

– Det som är viktigt är att vi ser att det finns en bred enighet. Bra rektorer säger i undersökningen att de behöver arbeta mer systematiskt med kvalitet. Även de som inte gör det i dag ser att behovet finns. Visst kan det låta flummigt med systematiskt kvalitetsarbete, men det som det handlar om är ju att man måste veta vilka resultat man har i dag, hur man ska förbättra dem och att man också följer upp hur man har lyckas med det.

Men hur ska man få fler att jobba på rätt sätt?

– Rektorers situation ser väldigt olika ut. Många organisationer är för platta, vem stöttar rektorn? De tenderar att bli för ensamma och isolerade. Skolpengen skickas ut och rektor har ansvaret. Kommunernas kraft räcker oftast bara till att hålla koll på lokaler och budget, inte till utvecklingsinsatser. Rektorerna behöver coachas och stödjas. Och för att få till en förändring i klassrummet – där det viktigaste arbetet sker – måste rektor också vara en pedagogisk ledare och följa undervisningen i klassrummet.

Hela undersökningen finns på www.siq.se

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm