guiden-lc3a4rarrummet
Foto: Dan Berglund
Guiden

Ge lärarrummet lite omsorg

Överbelamrade bokhyllor, högar av prov och gamla uppsatser, trångt om utrymmet och ett konstant knackande på dörren. Där har du har ett genomsnittligt lärararbetsrum. 

Så förbättrar du arbetsmiljön

Luft och ventilation 

Var observant på hur många personer rummet är dimensionerat för. Det gäller även klassrummen. 

Många saker samlar damm och gör luften sämre. Gör en rejäl utrensning varje år – och gör det till en rolig grej. 

Kablar på golvet gör att lokalvårdarna inte kommer åt att ta bort dammet. Samla ihop sladdarna med ett snöre och häng upp på en krok på väggen. Och måste alla ha varsin papperskorg?

Arbetsställning framför datorn 

Det är vanligt att bord och bildskärm är för högt upp. Då drar man upp axlarna när man jobbar och får ont. Ställ inte bildskärmen på datorn. Det är bättre med för lågt bord och bildskärm, än för högt. 

Det blir vanligare med laptops och det mår inte alla bra av. Du kan ha separat tangentbord och mus bredvid i stället.

Stolen ska gå att ställa in och ta dig tid att ställa in den också, så att du sitter bra. Ställ in stolen först och bordet efter den. Har du inte höj- och sänkbart bord får du börja med bordet istället. 

Synergonomi är viktigt. Arbetar du mer än en timme per dag framför datorn har arbetsgivaren skyldighet att bekosta synundersökning och om det behövs bildskärmsglasögon.

Belysning

Är det tillräckligt ljust eller blir du bländad? Gör kepstestet (handen som en keps i pannan). Är det skönt med keps är belysningen felriktad. 

Ljud och buller (i klassrummen)

Det finns bra bullernivåprogram – utarbetade strategiska program om hur man kan tänka kring ljud, men man ska börja med sig själv. En del lärare är högljudda medan andra är lugna i både röst och rörelse – hur man beter sig smittar av sig. 

Är det tegelväggar i korridoren så att ljudet studsar in i klassrummet? Ljudabsorberande plattor i taket och tassar på stolarna kan sänka ljudnivån. Hur många man släpper in i klassrummet påverkar också, liksom ordningsregler. 

Även om ljudnivån inte är skadlig så kan det vara tröttande och stressande.

Olika lärare – olika risker 

  • Idrottslärare utsätts för hög ljudnivå och sliter mycket på kroppen. 
  • Musiklärare utsätts för hög ljudnivå och kan ta skada av statiska ställningar när de sitter vid instrumenten. 
  • Kemilärare hanterar kemikalier.
  • Träslöjdslärare måste se till säkerheten när det gäller vassa föremål, verktyg och maskiner. 
  • Lågstadieläraren böjer sig över låga bänkar och den som arbetar i särskolan måste ofta göra många tunga lyft.

Fakta: Arbetsmiljöverket. Läs mer på Arbetsmiljöverkets temasida om arbetsmiljö i skolan 

Precis som i andra vård- och omsorgsyrken ser lärarna i första hand till den de har omsorg om. De glömmer sin egen arbetsmiljö tills det nästan har gått för långt, säger ergonomen Jane Ahlin, ordförande i EHSS (Ergonomi- och human factors-sällskapet Sverige) och med stor erfarenhet av att arbeta med arbetsmiljöfrågor i skolan.  

Arbetsmiljöarbete i skolan kan röra allt från ljudnivån i klassrummet till handlingsplaner vid hot och våld. Det kan också handla om att lägga lite omsorg på det egna arbetsrummet. 

– Jag har sett en del lärarrum som är överbelamrade. Där det helt klart finns ekorrar som samlar på en massa saker. En del lärarrum har varit fulla av gamla böcker som inte används längre och högar av papper som samlar damm och gör luften dålig. Jag kan förstå att man vill spara böcker av nostalgiska skäl, men spara två då, inte tjugotvå, säger Jane Ahlin och skrattar. 

Ordning och reda är stressreducerande, menar Jane Ahlin. En massa sladdar på golvet gör att lokalvårdarna inte kommer åt att städa och att dammet hopar sig. Luften blir också dålig om man tränger in fem personer i ett rum för tre. 

– Är man stressad och trött i huvudet och sitter många i ett litet rum där någon pratar i telefon och det hela tiden händer saker så blir man ännu mer stressad. 

Det finns mycket att tänka på när det gäller arbetsrummet, som hur man sitter framför datorn, belysning, ljud och ventilation. 

– Dåligt ljus kan vara oerhört tröttande och synnerven har kopplingar till nackmuskulaturen, så om du har ont i nacke och axlar så kan det bero på att du bländas av en lampa. Men värken kan också bero på en dålig arbetsställning eller vara ett symptom på stress. Allt hänger ihop.

Men mycket går att förebygga. Jane Ahlin påpekar också att vi är varandras arbetsmiljö. Även om man själv inte störs av att dammråttorna samlas i hörnen så kanske kollegan har känsliga luftrör eller en lägre toleranströskel mot stök.  

– Man ska inte underskatta trivselaspekten. De flesta tycker nog att det är trevligare att gå till jobbet om det är ordning och snyggt, säger Jane Ahlin. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm