klassrummet_3376
Foto: David Polberger
Klassrummet

Good kunde vara great

Engelska lyfts ofta fram som ett ljus i det svenska resultatmörkret. Men vi kan inte luta oss tillbaka. För att inte bli omsprungna av andra länder krävs en vidareutveckling av engelskan i skolan.
Sara Bruun, engelsklärare i Vinslöv, har radikalt lagt om sitt sätt att arbeta och genomfört en personlig, digital revolution på kort tid. 

Sara Bruuns råd
  • Gå med i Facebook-grupper. ”Det har varit den största kompetensutveckling jag har fått på flera år. Det läggs ut tips, diskuteras nationella prov och bedömning. De diskussionerna hade inte funnits utan internet”, säger Sara Bruun.
  • Skaffa ett Twitter-konto. ”På Twitter går det att hitta likasinnade kollegor. Är det något du undrar över är det bara att slänga ut en fråga och du har svar inom några minuter.”
  • Ta del av föreläsningar och de resurser som finns på Digitala skollyftet: www.digitalaskollyftet.se.
  • Gå en högskolekurs, exempel om det flippade klassrummet. Kursen, som är på distans, ges av högskolan i Jönköping: hj.se/hlk/fragment/features/2komma5

Bra program och verktyg

Några resurser som Sara Bruun använder sig av i undervisningen är:

  • Screen-cast-o-matic: Ett gratisverktyg för att skapa skärm- och ljudinspelningar.
  • Puppet Pals: En app (som har en enklare gratisversion) där eleverna kan välja olika figurer och bakgrunder och skapa egna språk- eller räknesagor eller föreställningar.
  • Google Drive: En så kallad molntjänst som är bra vid grupparbeten, då det är lätt att dela dokument, kalkylblad och presentationer mellan användarna.
  • Padlet: En gemensam, virtuell anslagstavla.
  • Story Creator: En app för att bland annat skapa bildspel, berättelser och presentationer.

Här hittar du Sara på nätet

  • Sara Bruuns blogg med instruktioner till eleverna: bruunsklassrum.blogspot.se
  • Sara Bruuns lärarblogg: bruunskolblogg.blogspot.se
  • På Twitter: twitter.com/sarabruun3

”8C: Remember to hand in your text about Rosa Parks.”

Uppmaningen hade lika gärna kunnat stå på tavlan i klassrummet, men den här gången har Sara Bruun lagt ut påminnelsen på sin blogg.

Hon är förstelärare på Furutorpskolan i Vins-löv, en 7–9-skola i Hässleholms kommun, och undervisar i engelska och tyska. Det här läsåret har hon lagt om sitt sätt att arbeta radikalt och genomfört en personlig, digital revolution.

– Jag har gjort en helomvändning av min undervisning på ganska kort tid. Mitt första blogginlägg till eleverna var den 30 november i fjol – innan dess hade jag aldrig bloggat. Nu är det all in! Det är mycket tack vare att jag gick en högskolekurs på distans om det flippade klassrummet, som var ett stort lyft, säger Sara Bruun, som tog sin lärarexamen år 2000.

Hur ser din undervisning i engelska ut i dag jämfört med för tio år sedan?

– När jag började var det inget annat än att jobba i boken. Det var texter, glosor och workbook – i stort sett detsamma som jag själv är uppväxt med. I dag använder jag inga läroböcker över huvud taget. Just nu jobbar vi med två olika teman. I sjuan är det med Jack Londons klassiker ”Call of the wild” (Skriet från vildmarken) och i åttan är det Nelson Mandela och Rosa Parks och medborgarrättsrörelsen. Så länge man jobbar med att läsa, tala, lyssna och skriva så kan du nästan stoppa in vad du vill i engelskan, menar Sara.

Hennes åttondeklassare fick börja Mandelatemat med att se ett klipp ur filmatiseringen av hans självbiografi ”Den långa vägen till frihet”. De har sedan fått öva upp sin argumentationsförmåga genom att i grupper om tre formulera brev på engelska till Sydafrikas dåvarande regering för att övertala dem att släppa Mandela. Breven skrivs i Google Drive, vilket gör det lätt för Sara att se vilken elev som skrivit vad och hon kan enkelt återkoppla.

– Jag har gjort en formativ bedömning av texterna via Screencast-o-matic – ett skärminspelningsverktyg. Jag har filmat deras texter och pratat till dem, alltså gett muntlig feedback som ”vilken fin inledning ni har”, ”tänk på verbformerna” och så vidare.

Sara Bruun säger att hennes nya sätt att arbeta ställer högre krav på henne som lärare – inte minst vad gäller förberedelser.

– Att använda teknik och det flippade klassrummet är definitivt inget enkelt jobb. Det kräver otroligt mycket mer struktur av mig än tidigare. Man får aldrig tro att det går att slänga in teknik i stället för pedagogik – det är en stor fälla. Ipaden ska vara ett verktyg. Alla rektorer som pumpar in pengar till ”en till en”, men där personalen inte har utbildning – vad ska de då ha datorerna till? Jag måste verkligen styra eleverna och det kräver struktur och ordning.

Den stora vinsten med att ta tillvara på de digitala möjligheter som finns är att hon lättare fångar elevernas intresse, menar Sara Bruun. Det främjar i sin tur deras inlärning.

– Jag tror inte att undervisningen behöver vara så rolig – allt är inte roligt här i världen – men den måste vara engagerande. Om du inte anpassar undervisningen efter elevernas intressen har du inte en chans att få med dem – hur ska du lyckas då? Jag måste så klart styra utifrån det centrala innehållet. Om de bara tycker att en sak är kul kan jag ju inte rätta mig efter det. Men det här med Nelson Mandela har de tyckt varit toppen.

Sara märker tydligt hur elevernas engelskförmågor utvecklas på fritiden, via musik, filmer och dataspel.

 – Framför allt gäller det World of Warcraft. Det har lyft engelskan hos killarna otroligt. De sitter vid datorn och spelar med headset på och pratar med varandra på engelska. Det har verkligen gett pojkarna en skjuts, men vi måste hitta alternativen för flickorna. Där tror jag att Ipaden kan hjälpa till.

Hennes sjundeklassare har via appen Puppet Pals gjort korta animerade filmer. Fantasin har flödat och i filmerna, som finns på Saras blogg, går det bland annat att se en polis som intervjuas av den amerikanska programledaren Ellen DeGeneres.

Eleverna har själva stått för dialog och handling och det har gett utmärkt träning av den muntliga förmågan, menar Sara Bruun. För blyga elever har det varit ett stort lyft att få tala engelska genom en karaktär i stället för att stå framför klassen.

– Jag får ett otroligt gensvar från eleverna. Den största vinsten har varit att se de flickor som är jätteduktiga och presterar på A-nivå skriftligt, men som är livrädda för att säga något muntligt på lektionstid. De fick en Ipad och kunde i ett stängt rum göra en helt fantastisk film. De pratade, agerade och levde ut. Då kan jag bedöma deras muntliga förmåga. Några hade aldrig presterat på C-nivå tidigare just för att de inte vågar säga något, berättar Sara Bruun.

Vad har det nya sättet att jobba inneburit för dig som lärare?

– Jag har alltid tyckt att det är roligt att gå till jobbet, men nu är det otroligt roligt. Senast i dag fick jag ropa till eleverna, som satt och skapade menyer på tyska, att vi hade slutat och att andra snart skulle komma in. ”Vi måste bara göra färdigt”, sa de. Det hade aldrig hänt med textböckerna. Ett gäng i årskurs 8 som inte vill gå ut från klassrummet – det är coolt. Jag lägger jättemycket tid på att utveckla det här, men det är roligt och ger mig otroligt mycket tillbaka. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm