klassrum
Foto: Colourbox

Gör du dig hörd?

Störande buller i klassrummen är ett allvarligt problem.
I fyra klasser av tio har minst en elev svårt att höra vad läraren säger.
– Resultaten bör tas på stort allvar, säger professor Kerstin Persson Waye vid Göteborgs universitet som ansvarat för studien.

Fler än 1 000 elever från 59 klasser har medverkat i studien av ljudmiljön. Eleverna fick lyssna på upplästa meningar med och utan buller i bakgrunden. Både på kort och långt avstånd.
I mycket buller var taluppfattbarheten 40 procent, och i lite mindre 66 procent. Att sitta nära den talande gjorde däremot ingen större skillnad.

– Det kan vara mycket tröttande att tvingas anstränga sig för att höra vad läraren säger, konstaterar professor Kerstin Persson Waye som ansvarat för studien.
I närapå samtliga klasser uppgav en eller flera elever svårigheter med koncentrationen på grund av buller och prat.

– Intressant nog gav elevernas egna beskrivningar av ljudmiljön den bästa indikationen på taluppfattbarhet. Ju större andel av klassen som angav att de tyckte att ljudmiljön var slamrig, desto färre rätta svar hade klassen i talförståelsetestet. Elevernas aktiva medverkan i försöket har varit mycket värdefull.
I klassrum med plattor av ljudabsorberande material som hänger ner från innertaket (nedpendlande akustiktak), var taluppfattbarheten bäst. Däremot var klassrummens storlek av underordnad betydelse.
Kerstin Persson Waye ser gärna att resultaten följs upp i större studier.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm