mobbning
Ny rapport

Hälften av tonårsflickorna kränkta på nätet

Var tredje 10-16-åring har blivit kränkt på nätet. Mest utsatta är flickor i åldern 13-16 år där över hälften drabbats, enligt Nätrapporten från Friends och Symantec.

Så kan skolan förebygga kränkningar

1.  Uppdatera planen mot diskriminering och kränkande behandling 

2.  Kartlägg trygghet och trivsel på nätet 

3.  Involvera all personal och alla elever 

4.  Samverkan mellan skola och vårdnadshavare 

5.  Följ upp och utvärdera 

Det här är andra omgången av Nätrapporten som årligen undersöker ungas erfarenhet av kränkningar via mobil, dator och surfplatta. I undersökningen ingår 1070 unga i åldern 10-16 år.

Resultatet visar att nätkräkningar är vanligare bland flickor, där 37 procent uppger att de utsatts det senaste året. Bland pojkarna är andelen 28 procent. Värst är det för flickor i åldern 13-16 år där över hälften har kränkts det senaste året, varav nästan en femtedel upprepade gånger.

Flest kränkningar sker på Facebook, följt av spelvärlden, KiK, Instagram och Ask.fm. Skillnader finns mellan könen. Spelvärlden är en vanligare plats för kränkningar av pojkar, medan flickor oftare utsätts i sociala forum som KiK och Instagram. Kränkningarna består vanligen av nedsättande kommentarer om utseende eller intressen. En tiondel av 13-16-åringarna har kränkts på grund av deras etniska tillhörighet.

– Skolan är den överlägset vanligaste platsen där unga utsätts för brott, så det borde finnas någon på skolan som har hand om och behärskar brottsfrågor som denna. Det är en omöjlig uppgift om man som lärare ska dra igång en lektion och det visar sig att det begåtts ett brott och man både ska ta hand om offret, se till att utreda vem som är förövare och samtidigt hålla en lektion, säger Anders Almgren, vice ordförande för Lärarnas Riksförbund.

De flesta i undersökningen svarar att deras lärare pratat om hur man ska vara mot andra när man använder mobil, dator eller surfplatta, men 85 procent anser att deras lärare inte visat intresse för vad de gör i digitala medier. Var fjärde upplever att deras lärare varken visat intresse, pratat om hur man ska vara mot andra eller pratat om vad man kan göra om man blir kränkt via mobil, dator eller surfplatta.

– Det är så olika, en del lärare pratar om det här och en del inte. Jag tycker att föräldrarna har huvudansvaret, men självklart ska skolan vara kompensatorisk för dem som inte får det här med sig hemifrån. Samtidigt har de flesta lärare inte fått tillräcklig fortbildning om nätmobbning och det kan vara svårt att hålla sig uppdaterad eftersom det dyker upp nya saker hela tiden, säger Anders Almgren och fortsätter.

– På skolan är det huvudmannen som har ansvar för att skolan har en struktur för att motarbeta nätmobbning och tar hand om det när det uppstår. Lärare har så många uppgifter på sitt bord och det är svårt att stryka lite matte för att ge utrymme för detta. Kanske går det att lösa genom att man tar in experter som får föreläsa på skolan.

Eftersom årets rapport har ett bredare åldersspann och förändrade frågor går resultatet inte att jämföra med fjolårets. Den rapporten konstaterade att hälften av 12-16-åringarna kränkts via nätet eller mobilen, medan bara var sjätte vuxen trodde att deras barn blivit utsatt. 

Här kan du läsa hela rapporten.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm