anders.goransson

Yrkesläraren Anders Göransson är på plats i Uppsala under yrkes-SM med fem elever.

Yrkesutbildning

Här öppnas skyltfönstret för yrkesutbildningen

Hundratals elever tävlar i yrkes-SM. Arrangemanget ska öka intresset och rekryteringen till yrkesutbildningar.

– Det här är en jättebra möjlighet att locka elever, säger yrkesläraren Anders Göransson.

Yrkes-SM

Tävlingarna pågår 25-27 april. 

Eleverna från gymnasieskolans bygg- och anläggningsprogram tävlar inom följande områden:

  • Betongarbetare
  • Träarbetare
  • Murare
  • Plattsättare
  • Golvläggare
  • Väg- och anläggningsarbetare
  • Anläggningsförare

Vinnarna tas ut till yrkeslandslaget och får representera Sverige under kommande yrkes-EM.

Här är listan över samtliga medlajörer. 

I går inleddes yrkes-SM i Arenastaden i Uppsala. I evenemanget tävlar cirka 300 elever från gymnasieskolans bygg- och anläggningsprogram om en plats i yrkeslandslaget och om äran att få representera Sverige i yrkes-EM i september. Tillställningen arrangeras vartannat år och i år väntas 20 000 besökare närvara.

Anders Göransson, yrkeslärare på Dackeskolan i Mjölby, är på plats med fem av sina elever som alla kommer att tävla i grenen CAD (computer- aided design). Han berättar att den här typen av uppmärksammande av yrkesutbildningar är betydelsefull.

– Det är ett väldigt bra sätt att visa vad man gör i de olika yrkena. Tittar man på arbetsmarknaden så är kompetenser från yrkesutbildningar väldigt eftertraktat. För eleverna som tävlar är det motiverande och en bra sporre till att bli skickligare, säger Anders Göransson.

Tävlingsmomentet som Anders Göranssons elever tävlar i (CAD-konstruktör) är nytt för i år. I tävlingsuppgiften ska eleverna utifrån en uppmätt detalj rita i programmet Inventor för att sedan skriva ut i en 3D-skrivare.

– Att CAD finns med höjer statusen för yrkesprogrammen. Jag ser att nivån på eleverna är väldigt hög och höjs år för år, likaså konkurrensen, säger Anders Göransson.

Utöver tävlingsmomenten är arrangemangets syfte att öka kunskapen och statusen för yrkesutbildningar. I den drygt 25 000 kvadratmeter stora arenan erbjuds besökarna bland annat att prova att svetsa, lägga golv och koppla ström.

I en debattartikel i Uppsala Nya Tidning skriver företrädare från Lärarnas Riksförbund om att statusen för yrkesutbildningar måste stärkas och att den stundande situationen inte är hållbar. De skriver bland annat om problematiken kring att yrkeslärares alternativa arbetsmarknad ofta har högre lönenivåer än lärares, vilket gör att flera slutar som lärare.

Anders Göransson är medveten om att han eventuellt skulle tjäna mer om han gick över till att jobba i industrin, men då skulle han gå miste om flera positiva aspekter.

– Jag tror att det beror på hur man är som människa. Jag tycker att mitt ämne är roligt och att det blir ännu roligare när man lär ut det till andra. Det är klart att jag skulle kunna gå ut i industrin, men då kommer jag inte kunna se mina elever utvecklas och lyckas. När en elev går ut gymnasiet och vet att de har ett jobb så känner jag mig otroligt nöjd, säger Anders Göransson.

Vidare berättar han att deras skola inte har sett en nedåtgående trend vad gäller intresset för yrkesutbildningar.

– På vår skola har ansökningarna ökat, vilket är jätteroligt. I dag handlar det mycket om att marknadsföra sig. Vi har varit runt på massa grundskolor i närområdet och berättat vad vi gör för något och låtit eleverna testa på, därigenom har vi lyckats intressera dem, säger Anders Göransson.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm