margareta
Foto: Synnöve Almer
Experten svarar

Hur tillgänglig ska man vara?

Fråga:

Hur tillgänglig måste man egentligen vara som lärare? Är det okej att säga att man inte har tid att prata när en förälder ringer på kvällen eller helgen? Hur snabbt förväntas jag besvara mejl? Jag har kollegor som tycker att det är självklart att man ska vara tillgänglig jämt, hur kan jag bemöta deras åsikter?

Svar:

Som grupphandledare för lärare möter jag ofta just den här frågan. Modern teknik har gjort det mycket lättare för både elever och föräldrar att när som helst, söndag som vardag kontakta lärare med frågor och synpunkter om allt möjligt.  Men kraven på tillgänglighet under kvällar och helger har blivit en allvarlig stressfaktor för många lärare. Det kan handla om att en förälder mejlar och frågar om vilka läxor en elev har till dagen därpå. Man vill ha besked om varför läraren har handlat på ett visst sätt mot ens barn. Man vill klaga på att det är stökigt i klassen och veta hur läraren ska agera för att det ska bli lugnt, med mera. Eleverna har också krav på extra hjälp om de missat ett prov, om de varit bortresta, om de inte hunnit plugga. Man förväntar sig helt enkelt att läraren gör ett nytt prov, går igenom ett visst avsnitt ännu en gång, skickar ett snabbt svar på varje fråga. Det finns elever som skriver långa mejl till sin lärare och berättar om sina liv och naturligtvis vill ha ett svar. Hela frågan är ytterst komplex. Här några få punkter som kan vara värda att diskutera.

1   Skolledningen skulle kunna ta en ordentlig diskussion med lärarna för att få reda på hur de ser på saken. Även om det slutar med att det är upp till var och en hur man gör, kommer alla att få veta vilka tankar, känslor och åsikter som finns i gruppen.  Kanske kan man enas om en grundpolicy som kan utgöra ett stöd och en utgångspunkt när lärarna sedan tar individuell ställning till hur deras egen tillgänglighet ska se ut.

2  Det viktigaste för elever och föräldrar är att – helst i början av varje termin – få veta om skolan har någon policy på den här punkten och hur tillgänglig var och en av lärarna är.

3  Vi måste respektera olika lärares olika behov av ett fredat privatliv och därför fundera över hur tillgängligheten kan hållas på en rimlig nivå (som då blir olika). Det handlar inte bara om lärares olika personligheter utan också om livssituationen.  Små barn, sjukdom och annat som kräver tid och energi kan göra att man ibland behöver begränsa tillgängligheten mer än när livet ser ut på ett annat sätt.

4  Den enskilda läraren skulle kunna sätta bestämda gränser för sin tillgänglighet genom att till exempel meddela föräldrar och elever att man svarar på mejl, sms och telefon på bestämda avgränsade tider under veckan.  Akuta ärenden undantas.

5  Den lärare som bestämmer sig för att inte finnas tillgänglig under exempelvis helger eller utanför en bestämd arbetstid ses ibland med oblida ögon och det är olyckligt. Det finns också egna inre krav på hur mycket tid man ska ägna åt arbetet. Vi har ibland en tendens att jämföra oss med kolleger som verkar orka hur mycket som helst i stället för att undersöka var de egna gränserna går. Respekten för olikhet är viktig och om vi kan diskutera utan att värdera blir det lättare att hitta lösningar som passar alla.  

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm