bill_martin_skola

Bill Martin, amerikansk skolutvecklare.

| Foto: Emma Olsson
Arbetsmiljö

I hans skola bestämmer lärarna hur arbetet ska utföras

Det är lärarna som kan höja skolans resultat – medan rektors jobb är att implementera lärarnas vision. Det menar Bill Martin, amerikansk skolutvecklare, vars metod följs av skolor över hela världen.

Själv hade han varit lärare i 17 år när han tröttnade och blev biträdande rektor – för att ge lärarna tillbaka sin kärlek till att undervisa. Nu har han utvecklat en metod tillsammans med australiensaren John Edwards. Deras tankar används bland annat på skolor i Varberg och Kungsbacka i Sverige.

– Alla skolor har bra lärare och jag har alltid vetat att lärare kan forma skolan till den allra bästa, det är min passion och det är därför jag existerar, säger han.

”Schools that Deliver” heter boken, och Bill Martin fanns på plats på Bokmässan i Göteborg för att berätta.

– Vi slänger för mycket skräp på lärare. Jag vill att de ska gå tillbaka till att älska att undervisa igen, förklarar han.

I Bill Martins skola bestämmer lärare hur arbetet ska utföras. Tillsammans arbetar de fram en vision om var skolan ska befinna sig på lång sikt, och hur det arbetet ska gå till.

Ett första steg är ett brainstorming-möte, men utan diskussion.

– Alla vet vad diskussioner gör. De dränker tystare röster. Vi vill att alla ska få höras, säger han.

Nästa steg är att arbeta fram hur visionen ska bli verklighet.

– Hur gör vi för att komma härifrån och dit? Det är då vi diskuterar. Lärarna delas in i team och teamen får ett år för research, innan de får presentera sina idéer.

Totalt tar processen tre år att sätta igång.

Men hur gör man med alla de krav och regler som kommer utifrån?

– Det finns saker som du måste göra. Men sedan får rektorn stänga ner annat som kommer utifrån. Just nu jobbar vi med vår vision. Har du erfarenhet i yrket så har du en skräp-detektor. När världen slänger skit på oss går jag tillbaka till vår vision, säger han.

Men hur kan man veta att den visionen är bra?

– För att lärare vet vad som är bra för barnen. Jag tror att andelen lärare som är dåliga är liten. Det finns fler motståndare till förändring, än vad det finns dåliga lärare. Och motståndarna är motståndare för att de är trötta. När du fått dem med dig, finns det inte många dåliga människor kvar, säger Bill Martin.

Medan lärarna driver skolan mot visionen är rektors jobb att se till att de medel som krävs finns tillgängliga.

– Det är det svåra. De flesta system vill inte ha ledare, de vill ha förmän (managers). Lärare är övervakade men underledda.

Skolorna i hans utvecklingsprogram skapar korttidsplaner och långtidsplaner, och vid slutet av tredje året tittar personalen på var de befinner sig och om de behöver uppdatera sin vision.

– De flesta upptäcker att visionerna är hållbara, de kommer tillbaka till samma vision.

Men om det saknas medel?

– Man får samla de resurser som behövs över tid. Och fatta förnuftiga beslut baserade på vilka tillgångar man har. När du har nått målet så kostar det inte mer. Det finns alldeles för många skolor som slösar tid, energi och pengar, säger han.

Måste man köpa in ditt program för att arbeta så här?

– Nej, jag gjorde det själv på min skola.

­Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund, är en av dem som lyssnade på Bill Martin under Bokmässan. Hon är positiv till hans utgångspunkt.

– Han vill rädda lärarna, det är vad vi också vill, att lärare ska få vara de kompetenta lärare de kan vara, säger hon.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm