”Ingen andra chans”

Kommunerna klarar inte sitt kompensatoriska uppdrag. En ny rapport från Lärarnas Riksförbund visar att grundskolan är enda chansen för eleverna att lyckas. Rapporten gör det också tydligt att gymnasieskolan sällan lyckas reparera elevers tidigare misslyckanden i skolan.

 

Likvärdigheten, snarare än skolresultaten, är i fokus i den nya rapporten.

– Vare sig de kommunala eller de fristående huvudmännen lever upp till de statliga kraven om en likvärdig och kompensatorisk skola. Detta trots att det råder politisk enighet på nationell nivå om att skolan ska vara likvärdig och att det kompensatoriska uppdraget är en hörnpelare i skoluppdraget, säger Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas Riksförbund och fortsätter:
– Det allvarliga är att våra siffror visar att om man misslyckas med grundskolan så får man som elev inte en andra chans i gymnasiet.

Några av resultaten ur undersökningen:

– Att komma in på något av gymnasieskolans nationella program är nära på nödvändigt för att nå en grundläggande högskolebehörighet.

– Antalet elever som har höga meritvärden, 160-170 poäng, från grundskolan men som samtidigt saknar behörighet till gymnasiet, har ökat. Dessa elever saknar godkänt betyg i minst ett av ämnena svenska, engelska eller matematik.

– Andelen elever med grundläggande högskolebehörighet sjunker.

– Elever med helsvensk bakgrund, det vill säga som är födda i Sverige och med båda föräldrar födda i Sverige, är underrepresenterade i samtliga kategorier som saknar högskolebehörighet.

Lösningarna är flera enligt Lärarnas Riksförbund; staten måste ta ett större ansvar för att säkra kvaliteten i undervisningen, skolorna och lärarna måste få en större pedagogisk frihet att avgöra hur undervisning görs på bästa sätt, staten måste rikta resurser till skolor med sämst förutsättningar samt rikta extra åtgärder för elever med utländsk bakgrund. Förbundet anser att mer stöd, i form av extra resurser och tid, ska ges till den sistnämnda gruppen.

Med den nya rapporten hoppas Lärarnas Riksförbund att skapa debatt om förutsättningarna för alla elever att prestera maximalt och i vilken mån skolan kan kompensera för olika bakgrundsvariabler, det vill säga det kompensatoriska uppdraget.

Undersökningen är baserad på data från SCB om 300 000 elever. Resultaten gäller gymnasieskolan före 2011, det vill säga före GY2011-reformen.

Rapporten presenteras i Almedalen idag.

 

 

 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm