la_rochelle
La Rochelle

”Känns superlyxigt med fortbildning”

Musikläraren Céline Estassy och franskläraren Anne Jinert har tilldelats ett fortbildningsstipendium och får resa till Frankrike.
– Det är första gången jag får fortbildning i musikämnet, säger Céline Estassy. 

Om La Rochellestipendiet

Lärarnas Riksförbund och Fransklärarföreningen står bakom stipendiet.

Stipendiet avser reskostnader, kost, logi och deltagande i fortbildningskursen ”La Chanson francophone – Elaborer des projets autour de la chanson francophone”.

Kursen äger rum den 25-27 januari 2017 i La Rochelle på franska atlantkusten. 

 

Om lärarna

Céline Esstasy
Arbetar med estetisk  musikprofil på högstadiet Stenhamreskolan i Ljusdal.
Undervisar i musik och drama.
 

Anne Jinert
Arbetar på Vårboskolan i Burlöv.
Undervisar i franska och svenska

För lärare i mindre ämnen som franska och musik är det svårt att får relevant fortbildning. Det menar Lärarnas Riksförbund som tillsammans med Fransklärarföreningen står bakom La Rochellestipendiet, ett fortbildningsstipendium som i år delas ut för femte gången.

Stipendiet vänder sig till musikintresserade fransklärare och frankofona musiklärare och går denna gång till Céline Estassy, lärare i musik och drama på Stenhamreskolan i Ljusdal, och Anne Jinert, lärare i franska och svenska på Vårboskolan i Burlöv.

– Det är jättekul, förstås. Jag har aldrig varit på fortbildning inom musik, så det här blir första gången under mina nio år som lärare. Det känns superlyxigt, säger Céline Esstasy till Skolvärlden.

Årets stipendiater delar ett intresse för att använda musiken för att väcka elevernas språkintresse.

Anne Jinert
Anne Jinert

– Musik är ett fantastiskt bra sätt att utveckla ett språk, men också att komma närmare en kultur och få en inblick i landets traditioner, säger Céline Esstasy.

Anne Jinert berättar att hon prövat att använda sig av musik i sin franskundervisning.  

– Det är ingen metod jag använder regelbundet tyvärr men när jag har gjort det har jag märkt att elevernas engagemang och ordförråd ökar. 

– Eleverna har få lektioner i språk och det gör att det krävs en annan typ av pedagogik för att kunskaperna ska få fäste. Genom att sjunga kan man få orden att fastna bättre och det främjar inlärningen.

Musik kan också vara en väg till elevernas intresse, säger Anne Jinert och berättar om en elev som gillade fransk rap och på det sättet hittade en nyckel till språket.

– Jag vill jobba mer med detta och behöver lära mig mer om hur jag kan använda mig av musik på lektionerna. Vilka låtar jag ska använda för att eleverna ska få ett bra ordförråd, till exempel. Jag tror mycket på detta.

Anne Jinert berättar att hon blev eld och lågor när hon såg möjligheten att söka stipendiet. 

Céline Esstasy
Céline Esstasy

Är det svårt att få fortbildning som lärare i franska?

– Jaa!, svara Anne Jinert med eftertryck.

– Det finns inte mycket fortbildning för lärare i moderna språk. Språkvalet är tyvärr inte prioriterat. Därför känns det jätteroligt att få det här stipendiet.

I slutet av januari åker de båda lärarna till den franska atlantkusten.

– Vi ska få vara med i workshops och ta del av hur man jobbar med musik i Frankrike och vad det innebär att vara musiklärare i Frankrike. Jag tror att vi ska musicera tillsammans också, det ska bli kul, säger Céline Esstasy.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm