Kommentarer

”Kunskaper ger förutsättningar till att bli kreativ”

Kommentarerna till den senaste Pisa-rapporten, som slår hål på en gammal tro att svenska elever är bättre än andra på problemlösning, är många. Oppositionen lägger inte oväntat skulden på regeringen, medan Lärarnas Riksförbund pekar på den individualiserade undervisningen. 

Svenska 15-åringar presterar alltså under OECD-snittet när det gäller problemlösning, enligt ett digitalt delprov i Pisa 2012.

– Jag tycker det är ett oroande resultat. Men en viktig sak att lyfta fram i dag är att alltför många i skoldebatten genom åren haft en bild av att eleverna ska lära sig själva. Att kreativitet kan kommenderas fram. Sanningen är att kunskaper ger förutsättningar till att bli kreativ. Man måste kunna sitt område för att kunna utveckla. Och det är kunniga lärare som kan ge de nycklar som krävs, säger Anders Almgren, förste vice ordförande i Lärarnas Riksförbund. 

Skolverket lyfter fram flera möjliga förklaringar till den negativa utvecklingen i svensk skola, bland annat den ökade individualiseringen och att eleverna ägnat sig för mycket åt eget arbete.

– Vi måste återupprätta undervisningen och satsa på lärarna. Vi måste ge dem rätt förutsättningar för att tillsammans med eleverna kunna höja resultaten i skolan, säger Anders Almgren.

Per-Olof Bentley, professor i matematikdidaktik vid Göteborgs universitet, menar dock att det är lärarnas kompetens som är problemet. Han säger till Aftonbladet att svenska elever är bra på att lösa rutinuppgifter, men att de har svårt att tillämpa kunskaperna i ett nytt sammanhang.

Såväl Miljöpartiet som Socialdemokraterna lägger skulden på det negativa resultatet på regeringen.

– Vid ett flertal tillfällen har man hävdat att just på den här typen av förmågor är vi bättre på än andra, men tyvärr är det inte så. Det är allvarligt eftersom arbetsmarknaden efterfrågar just den typen av kompetens, säger Ibrahim Baylan till DN.

– Sedan Jan Björklund blev ansvarig för skolan vittnar nio av tio lärare om att de fått ägna mer tid åt att fylla i papper, och mindre med sina elever. Samtidigt har tiotusentals medarbetare skurits bort från svensk skola. Vare sig det handlar om kunskap, om läsförståelse eller verktyg för problemlösning, så behöver eleverna tid med sina lärare. Men med färre pedagoger som ska ägna mer tid åt papper, så blir det mindre tid över åt eleverna. Därför är de sjunkande Pisa-resultaten en direkt effekt av Alliansens politik, kommenterar Gustav Fridolin i ett pressmeddelande.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm