Hjärngympa

Lärarens 5 trick – så minns du som en mästare

minne

Här är psykologiläraren Martin Nilssons fem knep för att träna minnet för att få tiden att räcka till – som han även lär ut till sina elever.

| Foto: Shutterstock

Psykologiläraren Martin Nilsson på Katedralskolan i Lund vet allt om lärarnas stressiga vardag.
Här är hans trick för att träna minnet för att få tiden att räcka till – som han även lär ut till sina elever.

1) Tvinna

  • När du läser om något du redan kan mycket om har du inga problem att få den nya informationen att fastna, men när vi lär oss nya saker har vi ingen tidigare information att fästa den nya vid.
    När jag tränar minnet försöker jag alltid skapa flera olika kopplingar till det nya jag ska lära mig.
    När det finns flera olika vägar som leder till det nya minnet kommer det att finnas fler ledtrådar när det är dags att komma ihåg.

2) Reducera

  • Många har säkert hört att minnesmästare tänker i bilder. Det är sant, men anledningen tappas ibland bort. En bild säger verkligen mer än 1 000 ord och genom att föreställa mig en bild av det jag ska komma ihåg minskar jag mängden information som hjärnan behöver hålla reda på. Minns mer genom att minnas färre saker låter konstigt, men det är i grund och botten hur det går till.
Psykologiläraren Martin Nilsson.

3) Indela

  • Du har kryddorna i kryddhyllan, tröjorna i garderoben och tandkrämen i badrummet, men dina minnen vet du sällan var du kan hitta. Genom att placera det vi vill komma ihåg på specifika platser vet jag var jag ska leta. Det är nyckeln för att kunna lagra stora mängder information.

LÄS MER – Martin tränar elevernas minne: ”Förbättrade sina resultat”

4) Centrum

  • Många använder säkert mindmaps som anteckningsstöd. Om man kombinerar det med platser blir det riktigt kraftfullt. Genom att utgå från ett centrum i en stad eller liknande kan de olika armarna i mindmappen placeras längs olika platser i staden. På så sätt blir mindmappen ett minnespalats och du kan bära med dig hela kartan i huvudet i stället för på papper.

5) Koppla

  • När läsåret börjar och ett par hundra nya namn ska läras in leder det till stor stress för många lärare. Tricket med namn är att de inte betyder något i sig själva. Mattias, Magnus och Martin blir alla namn som flyter ihop, men om jag föreställer mig Mattias på en flygande matta, Magnus med magväska och Martin som springer maraton händer det saker i hjärnan: fler kopplingar, tydligare associationer och mindre risk för att det blandas ihop.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm