johan_wennstrom
Foto: Åsa Larsson
Seminarium

”Lärarkall och hög lön är ingen motsättning”

Både högern och vänstern har bidragit till att lärarna förlorat sin autonomi och att läraryrket nedmonterats. Det menar författaren Johan Wennström, som undersöker ämnet en ny bok. Och han trycker på vikten av ett ”professionellt etos” i lärarkåren.

Vem bär egentligen skulden för problemen i den svenska skolan? Politiker, oavsett färg, anklagar gärna motståndarsidan för att ha orsakat än det ena, än det andra. I en ny bok ”Lärare utan frihet: när vänstern och högern kidnappade lärarprofessionen” driver författaren Johan Wennström testen att skulden är delad. 

– Spelar det någon roll vems skulden är? Ja, jag tror att det är viktigt om både vänstern och högern kan erkänna att de haft skuld i den svenska skolans kunskapsras, att de minskat lärarnas autonomi och underminerat deras yrkesstolthet. Då kan man kanske hitta gemensamma lösningar på skolans problem, sa Johan Wennström när boken presenterades vid ett seminarium anordnat av Institutet för Näringslivsforskning (IFN).

Och det är inte bara autonomin som minskat. Johan Wennström menar också att betydelsen av ett ”professionellt etos” försvunnit. Det anses från statsmaktens sida att lärare inte kan göra ett bra jobb om de inte kontrolleras och styrs av ekonomiska incitament, menar han. Exempel på det är ökade dokumentationskrav, utökad arbetsplatsförlagd tid men även individuell lönesättning.

Man kan även se värderingsförändringar hos lärare själva och andra offentliganställda. Man talar numera hellre om sitt yrke i termer av lön och karriär än ”kall”. Att vi hamnat där vi är idag beror, enligt Johan Wennström, på att båda de politiska blocken tillsammans brutit ner lärarnas ”professionella känsla” och eftersträvat en modell med yttre styrning i form av morot och piska.

– Den viktigaste slutsatsen tycker jag är att den politiska högern och vänstern samfällt har arbetat för att bryta ner ideella drivkrafter hos lärare. Det är en viktig grund för att förstå sentida skolreformer och varför skolan befinner sig i kris idag liksom läraryrket, säger Johan Wennström till Skolvärlden.

Du pratar mycket om det du kallar lärares professionella etos, varför behövs det?  
– Det är så man får de bästa lärarna, de som är mest dedikerade och som verkligen brinner för sin uppgift. Tidigare var det den här typen av lärare som stadsmakten sökte, lärare som var kunniga och som brann för att undervisa och förklara, inte nödvändigtvis för att tjäna pengar. Detsamma skulle jag säga om hela välfärden, vi får de bästa arbetarna genom att efterfråga ett professionellt kall.

Finns det inte sådana lärare idag då?
– De finns nog kvar med jag tror att de har svårare att verka i det nuvarande skolsystemet, där lärare är väldigt ofria i sin yrkesutövning.  Man förväntas vara en betygsättare snarare än en fri akademiker och jag tror också att många tränats i ett tänkande att ägna sig mindre åt undervisning och förkovran och mer åt dokumentation och byråkrati.

Går det att peka ut några förändringar som skulle vara viktiga för att skapa mer autonomi för lärarna? 
– Jag tror att det är väldigt svårt. Det går lätt att riva ner ett professionsetos, det är svårare att bygga upp. Men att befria lärarna från byråkratin kan vara ett steg i rätt riktning och när det gäller betygssättning tycker jag att det borde ske externt i högre utsträckning. Det skulle befria lärarna från att vara poängsättare till att vara mer fria akademiker så att de kan ägna sig åt det de är bäst på – kunskap och undervisning.

Du använder ordet kall, kan inte det vara problematiskt?
– Det finns en missuppfattning att idén om ett ”kall” håller nere folks löner och att det blir en ursäkt för att inte betala folk ordentligt. Det är helt felaktigt och det förordar inte jag heller. Redan Florence Nightingale menade att det inte finns en motsättning mellan att arbeta utifrån ett kall och att ha bra betalt. Självklart ska man ha det om man är en duktig lärare. 

Boken ”Lärare utan frihet: När vänstern och högern kidnappade lärarprofessionen” finns att läsa här.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm