laxor-712
Forskning

Läxuppföljning viktigt för lärandet

Lärares presentation och uppföljning av läxor är lika viktig för undervisningen som själva uppgiftens innehåll, konstaterar Max Strandberg i en ny avhandling i didaktik.

– Det centrala är inte frågan om läxor eller inte läxor utan om hur läxors kvalitet kan förbättras. Av läxforskningen kan man dra slutsatsen att lärares introduktion och uppföljning av läxorna har stor betydelse för om läxorna ska vara meningsfulla eller inte, säger Max Strandberg, som nyligen lade fram avhandlingen ”Läxor om och för kulturell mångfald med föräldrars livserfarenheter som resurs – några kritiska aspekter” vid institutionen för pedagogik och didaktik på Stockholms universitet.

Max Strandberg studerade bland annat lärares feedback till eleverna då de redovisade läxor som de diskuterat med sina föräldrar. Det visade sig att sex av sju olika sorters feedbackmetoder bidrog till lärandet. 

Läxor som innehöll värderingsfrågor som ”Är det rätt att döda de som dödat?” eller frågor om föräldrarnas erfarenheter fungerade bäst för samarbetet mellan hem och skola. I studien framkom att läxornas frågor behöver anpassas så att alla föräldrar ska kunna bidra utifrån sina livserfarenheter för att de ska kunna diskuteras i alla hem.

– När föräldrar istället för att förhöra läxor får bidra med sina egna livserfarenheter skapas det ett samarbete som bidrar till undervisningens innehåll, säger Max Strandberg i ett pressmeddelande.

Samarbetsläxorna studerades på en flerspråkig skola. Syftet med läxorna var att i undervisningen utveckla kunskaper om och för kulturell mångfald, men kritiska röster i avhandlingen hävdade att det kunde medföra att elever med utländsk härkomst kände sig exkluderade. Max Strandberg kom fram till att det inte behöver vara så utan det beror på upplägget.

Han konstaterar också att det saknas forskning om läxors kvalitet och likvärdighet om om vad elever som inte omges av kulturell mångfald ska lära sig om kulturell mångfald.

Här kan du läsa mer om avhandlingen.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm