Många lärare saknar kompetens på skolan att hantera hbtq-frågor

Lärare upplever att toleransen inför homo- och bisexuella har ökat på senare år, samtidigt som många är osäkra på om deras skola skulle kunna hantera kränkningar av personer inom gruppen, enligt en färsk undersökning.– Om vi inte tar krafttag mot intoleransen i skolan så sprids den vidare ut samhället i form av näthat och annat, säger Freddy Grip, ordförande för LR Stud.

I en ny undersökning från Lärarnas Riksförbund uppger drygt 70 procent av de tillfrågade lärarna att de arbetar på skolor som är generellt toleranta gentemot kollegor respektive elever som är öppet homo- eller bisexuella – medan drygt en tiondel tycker att deras skola är intolerant gentemot gruppen.

Samtidigt tror nära hälften av de 1200 lärarna i undersökningen att det finns lärare och/eller elever på skolan som skulle ha problem med att det började en ny lärare eller elev som var öppet homo- eller bisexuell. Många av lärarna i undersökningen tror också att transpersoner på skolan skulle mötas av större intolerans.

– Man kan se en tendens att den allmänna toleransen ökar i skolan, men att det finns enskilda elever och lärare som skulle ha problem med att en lärare eller elev är en hbtq-person. Det i kombination med att många lärare inte riktigt känner att man kan hantera sådana konfliktsituationer på skolan är alarmerande, säger Freddy Grip.

Drygt en tiondel av lärarna upplever att skolans organisation inte skulle kunna hand om konflikter och trakasserier gentemot hbtq-gruppen och en dryg fjärdedel är osäkra på skolans kompetens att göra det. Drygt en fjärdedel av lärarna tycker sig behöva mer utbildning i att hantera värdegrundsfrågor om sexuella minoriteter medan drygt två tredjedelar av lärarna känner sig trygga i det.

– Det gäller att alla är med på tåget för att få till en förändring – att skolledningen är med och ser till att hela verksamheten genomsyras av ett normkritiskt perspektiv, att lärarna har kompetens och att läromedlen hjälper till med ett normkritiskt perspektiv, säger Freddy Grip.

Lärarnas Riksförbund ska erbjuda medlemmarna seminarier om normkritik så att de ska kunna ställa krav på skolledningar och LR Stud ska arbeta för att hbtq-frågorna blir en självklar del inom lärarutbildningen.

– De här frågorna får inte stanna med en temadag i en aula utan de ska in i varje ämne. Jag är nöjd först när eleverna får räkna ut ett bostadslån för Malin och Therese eller får följa en transpersons liv i läromedlen. Det ska kännas självklart, precis så som att man numera inte bara har etniskt svenska namn i läromedel. 

Här kan du läsa hela undersökningen.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm