Debatt

Mänskliga rättigheter viktigare än någonsin i skolan

DEBATT Det är med oro vi läser Skolvärldens senaste undersökning som visar att sextio procent av lärarna har haft elever som fört fram främlingsfientliga åsikter på lektionstid. Ännu mer oroande är att många lärare menar att skolan inte klarar att hantera och bemöta dessa åsikter. Har lärare för lite kunskap om mänskliga rättigheter? Har skolan dålig koll på ett av sina huvuduppdrag?

Det blåser främlingsfientliga vindar genom Europa. Sedan flera år har vi kunna följa hur nationalistiska, rasistiska och fascistiska partier tar allt större plats i demokratiska församlingar och parlament i Europa. Partier som bygger idéer som ligger långt ifrån de värderingar som kommer till uttryck i de mänskliga rättigheterna. Skolans uppdrag att främja, förmedla och förankra respekten för de mänskliga rättigheterna som är inskrivet både i skollagen, läroplanen och barnkonventionen är viktigare än någonsin. Barnen har rätt att lära sig om grundläggande principer i barnkonventionen såsom rätten till sin identitet, skydd mot diskriminering och friheten att tänka, tycka och tro vad du vill.

Men har lärare och skolor tillräcklig kunskap och kapacitet för att leva upp till sitt uppdrag? Vi märker en ökad efterfrågan från skolan på kunskap om barnets mänskliga rättigheter. Det finns ett stort behov att förstå vad barnkonventionen säger och betyder för skolans verksamhet och metoder att använda i allt från förskolan upp till gymnasiet. Det är glädjande att UNICEFs kunskaper är efterfrågade men vi kan samtidigt inte möta det utbredda behov som finns från skolan. Vi märker att kunskapsluckorna kring FN:s konvention om barnets rättigheter är stora.

Vissa skolor gör insatser i samband med FN-dagen eller någon annan årsdag och mänskliga rättigheter behandlas oftast i samband med en samhällslektion. Men vi anser att det inte räcker på långa vägar för att leva upp till uppdraget att både förmedla och förankra respekten för de mänskliga rättigheterna. För att utveckla en respekt för mänskliga rättigheter behöver eleverna förstå på djupet vilka normer och värderingar som ligger till grund för konventionerna.

Vi tror också att det är viktigt att eleverna får en möjlighet att utöva sina rättigheter i praktiken. Att förankra respekten handlar om att låta rättigheterna genomsyra hela skolmiljön och göra eleverna till aktiva utövare av sina och andra barns rättigheter. Exempelvis genom att aktivt motverka kränkningar i skolmiljön samtidigt som rättigheterna kring skydd mot diskriminering diskuteras. Eller att släppa in eleverna i skolans beslutsprocesser och ge dem verktygen för påverkan när rätten till delaktighet förklaras. Det kan också handla om att stimulera elevernas tro på sin egen förmåga att förändra världen genom att låta dem bidra till globala utvecklingsprojekt.

UNICEF Sverige arbetar aktivt för att öka kunskapen barnkonventionen i skolan. Vi tar fram material, föreläser, svarar på lärarfrågor, driver kampanjen Operation Dagsverke och projektet ”En rättighetsbaserad skola”. Dessa insatser är inte tillräckliga för att möta skolans kunskapsbehov men det är några verktyg för skolor och enskilda lärare som vill arbeta aktivt med uppdraget att införliva grundtankarna i de mänskliga rättigheterna i sin skola eller undervisning.

Skolans uppdrag att förmedla respekten för mänskliga rättigheter är stort och viktigt. Värderingar som vilar på varje människas lika värde och rätt att bli behandlad med värdighet är en stark sköld mot krafter som drar åt andra håll. Låt oss tillsammans kämpa för att uppnå detta.

Lisa Ericson
Programansvarig utbildning och delaktighet, Unicef Sverige

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm