Entreprenöriellt lärande

Mässtider för UF-företagen

Under vårvintern hålls mässor runt om i landet där elever ställer ut de företag de skapat inom konceptet ”Ung företagsamhet” (UF). Under parollen ”Våga vara egen” visar de upp sina verksamheter, som också bedöms i ett antal tävlingskategorier. Tävlingarna kulminerar i SM i UF-företagande i Stockholm i maj.

Entreprenöriellt lärande

Entreprenöriellt lärande innebär att utveckla och stimulera generella kompetenser som att ta initiativ, ansvar och omsätta idéer till handling.
Det handlar om att utveckla nyfikenhet, självtillit, kreativitet och mod att ta risker.

De nya läroplanerna 2011 lade på grundskolan att ”bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.”
På gymnasiet infördes det nya ämnet entreprenörskap.

Källa: Skolverket

– Att skapa och driva de här företagen är ett bra verktyg för att prova på verkligheten, säger Sofi Holmgren, gymnasielärare i entreprenörskap på Hässleholms tekniska skola (HTS).

Hon menar att de erfarenheter av ekonomi, ledarskap, projektledning, presentationsteknik och annat som eleverna får genom projekten inte går att få i exempelvis en traditionell kurs i företagsekonomi.

– För mig handlar det om att väcka individens eller gruppens drivkraft. Vi har mest teoretiska program på den här skolan, men det här är ett sätt att få utlopp för de mer praktiska bitarna, säger hon.

Årets UF-mässor visar upp ett brett startfält. Här finns återförsäljare av brandsäkerhetsutrustning, kursverksamheter för äldre, en klämma som reder ut sladdröran på skrivbordet, olika typer av skönhetsvård och mycket annat.

– Det ser väldigt olika ut från företag till företag. Vi har ett gäng tekniker nu som utvecklar en ny typ av cykelmotor. Samtidigt finns de som väljer att köpa in produkter från Kina och sedan paketerar om dem för att sälja som sina egna. Det kan verka som en enklare väg, men oavsett vilken väg de väljer är det otroligt lärorikt.

Trots att arbetet med UF-företagen bedrivs i gränslandet mellan skola och arbetsliv finns inget samarbete med skolans studie- och yrkesvägledare på HTS.

 – Vi har mycket kontakt med det lokala näringslivet, och tar in dess representanter som rådgivare. Vi har ett bra nätverk, säger Sofi Holmgren.

Tidigare har UF-företag på HTS drivits som separata projektarbeten, men nu ingår de i den valbara 100-poängskursen i entreprenörskap. Det betyder också att företagen byggs parallellt med undervisningen i andra ämnen.

– De som har entreprenörskapet som dröm går in i det stenhårt och lägger betydligt mycket mer tid på det här än på andra ämnen. På gott och ont givetvis.

Får du skäll av dina kollegor om det går ut över deras ämnen?

– Det händer. Men det är oftare ett samarbete med andra ämnen. Ett par elever skulle skriva prov idag, men de är i Umeå och tävlar med sitt företag. Så vi fick ordna skrivningen på annat sätt.

Ung företagsamhet

Organisationen Ung företagsamhet har jobbat för ett närmande mellan näringslivet och skolorna sedan 1980.

Genom konceptet UF-företagande driver 2-5 gymnasielever ett eget företag under ett läsår, med stöd av lärare och en rådgivare från näringslivet. Eleverna står för affärsidén, skriver en affärsplan, säljer sin vara eller tjänst och utvärderar året genom att skriva en årsredovisning.

Källa: Ung företagsamhet

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm