annaekstrom_artikel

”Matematikundervisningen är alltför styrd av läroboken”

Rickard Vinde vd för Svenska Läromedel ifrågasätter min slutsats att undervisningen i matematik är alldeles för läroboksstyrd. Att en branschföreträdare talar sig varm för sin produkt är fullt begripligt men dessvärre leder hans slutsatser fel.

Skolverket har vid flera tillfällen pekat på den allt mer dominerande enskilda räkningen bland elever på matematiklektionerna. Detta uppmärksammades av Skolverket redan 2003 och förstärktes i Matematikdelegationens rapport från 2004. I samband med att vi presenterade undersökningen TIMSS 2007 lyfte vi också fram den stora andelen enskilt arbete som en orsak till de försämrade resultaten i matematik. Även Skolinspektionen lyfter fram den enskilda räkningens dominans i två rapporter.

Läromedel är bra och ofta ett nödvändigt stöd. Det vi varnar för är när läroboken tillåts styra undervisningen, när läroboken tenderar att ersätta eller ta över lärares professionella bedömningar. Det är lärare som med sin utbildning, erfarenhet och yrkesskicklighet ska planera och genomföra undervisningen utifrån läroplaner och kursplaner.

När vi under mer än 10 års tid sett en trend där lärarnas undervisningsbeslut snarare reduceras till att följa lärobokens upplägg blir jag oroad. Rätt använd kan läroboken utgöra ett fantastiskt stöd i undervisningen, men den får inte ersätta skickliga lärares bedömningar av vilken undervisningsform som bäst gynnar olika elever i olika sammanhang.

Rickard Vinde hänvisar vidare till en av utvärderingsrapporterna från Matematiksatsningen 2009-2011. Det är riktigt att rapporten lyfter fram ett stort antal lektioner där läroboken inte använts, men den betonar också behovet av att lärare har en didaktisk ämnesteori att vila på när man fattar sina undervisningsbeslut. Det är alltså inte lärobokens vara eller inte vara det handlar om utan istället nödvändigheten av ämneskunniga och didaktiskt skickliga lärare som har en stabil grund för planeringen och genomförandet av undervisningen.

Anna Ekström
Generaldirektör Skolverket

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm