johanna
Krönika

Mattelärare – lär eleverna att läsa!

Mattelärare, hur jobbar du för att eleverna ska fixa lästalen? Och när läste du själv en bok senast? För att få full valuta av mattelyftet är det nog hög tid att du plockar upp en, skriver läsambassadören och före detta gymnasieläraren Johanna Lindbäck.

Mer om Johanna

Johanna Lindbäck är barn- och ungdomsförfattare, en av skribenterna på litteratursajten Bokhora och tidigare gymnasielärare. Sedan i slutet av september är hon också Sveriges nya läsambassadör – med uppdrag att få fler att läsa och förstå varför läsning är viktigt. 

I våras var jag en vecka i en liten svensk kommun och träffade alla årskurs 8:or, berättade om mina böcker och hur det är att vara författare.

På varenda skola blev det bekymrade samtal med svensklärarna om hur man ska få eleverna, och framförallt killarna, att läsa. Det här är inte speciellt för just den kommunen utan sådana samtal har jag i princip på alla skolor jag besöker över hela landet. 

En dag den veckan satt jag i frukostmatsalen och tittade på morgonteve. Skolnyheten just då var att regeringen skulle anslå flera miljoner till ett mattelyft. Svenska elevers kunskaper har blivit så dåliga på senare år och nu vill man försöka motverka det.

Min skjuts den dagen råkade vara mattelärare. När vi träffades igen lite senare hade hon just haft matteprov. På frågan hur det gått fick jag ett sådär-svar. ”De långa lästalen är så svåra för många. Om man har jobbigt med läsningen så fixar man ju inte dem.”

Det pratas jättemycket om svenska elevers läsfärdigheter. De är dåliga. I Pisa från 2009 var det 20 procent av 15-åringarna som inte klarade läsförståelsen. Tidigare, alldeles nyss, var vi väldigt bra på läsning, och vi måste tillbaka dit. Man klarar sig inte utan att kunna läsa och skriva i ett modernt samhälle. Men hur man ska göra och vad som krävs, det är svårare att säga.

Själv tycker jag att det här är ett samhällsproblem som har blivit ett skolproblem, och i synnerhet ett svensklärarproblem. Det är oftast upp dem att lösa det på sina tre lektioner i veckan. Kom igen, svensklärare, kämpa!

Tyvärr räcker det inte, även om svensklärarna råkar vara fantastiska. Alla lärare på skolan behöver vara med. Varför? Till exempel för att miljonfrågan om hur får man killar att läsa, inte går att lösa utan män. Unga killar i dag har väldigt få manliga förebilder som läser (eller är intresserade av kultur). De är däremot omgivna av kvinnor som tjatar om det. Mammor och svensklärare. Men ser de några män som läser? Nej. Så alltså behöver man inte läsa. Man klarar sig fint ändå. Allt tjat om skönlitteratur är kanske bara en skitjobbig kvinnlig konspiration som går ut på att tråka ihjäl killarna?

Det vore såklart fantastiskt om man kunde nå föräldrarna, få tonårspappor att börja läsa tre böcker per år för sina barns skull, likaväl som de lägger ner en massa tid på att skjutsa dem till träningar. Men i väntan på det genomslaget får nog skolans personal gå i täten. Alla ämnen vinner på att eleverna kan läsa och skriva. Då bör väl alla vara med och jobba för det? Inte bara den lilla gruppen kvinnliga svensklärare. De har redan tjatat jättemycket, och flera utvärderingar visar: det räcker inte. Nu är det dags för fler röster i den här kampen. Mattelärare, hur jobbar du för att eleverna ska fixa lästalen? Och när läste du själv en bok senast? För att få full valuta av mattelyftet är det nog hög tid att du plockar upp en. (Och ja, jag vet mycket väl att det finns manliga svensklärare och kvinnliga mattelärare, men jag generaliserar.)

Av Johanna Lindbäck

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm