Replik

”Naturvetare läser inte alls naturkunskap”

REPLIK För det första: Naturvetarna läser inte alls naturkunskap.

För det andra: Naturkunskapen i Gy11 ska inte innehålla repetition av det grundskolan lärt ut, allt ska handla  om progression, att så inte alltid sker beror på att vi saknar lärare med nödvändig utbildning. 

Nytt är också att Sexualitet och relationer är ett obligatoriskt inslag för alla elever – hur många skolor lever upp till det då teknikprogrammet saknar både naturkunskap och biologi?

Hållbar utveckling är en röd tråd i alla ämnesplaner och i synnerhet i Naturkunskapen – ofattbart att man undantagit Teknikprogrammet att läsa Naturkunskap. 

Vid konferenserna som gavs av Skolverket i samband med införandet av Gy11 sades att det ”var ett misstag och något som kommer rättas till framöver” – det verkar ju inte stämma. Teknikerna behöver djupa kunskaper i hållbar utveckling, varför är det så svårt att förstå?

Något som är olyckligt är att så få lärare i naturkunskap har tillräcklig utbildning och det ämne de allra oftast saknar är just fysik. Det vi måste kräva är att huvudmännen genom lärarlyftet utbildar de lärare som idag undervisar i naturkunskap men saknar fysik. Dessa lärare kommer inte legitimeras för naturkunskap – och det med rätta förståss.

Jag tycker det är mycket olyckligt att man urholkar legitimeringen genom regeln att om du undervisat under åtta år och uppnått en viss ålder får du möjlighet att söka legitimation för naturkunskap.

Eva Lindkvist,
adjunkt, legitimerad i kemi, fysik, biologi och naturkunskap, vfu-lärare

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm