SOUTIEN SCOLAIRE
Foto: Colourbox

Ny forskning – det utmärker en skicklig lärare

Skickliga lärare är den viktigaste framgångsfaktorn för läs- och skrivlärande. Det slår forskaren Catharina Tjernberg fast i en ny avhandling.– Det som utmärker en yrkesskicklig lärare är att den kan knyta ihop sina teoretiska kunskaper med sina praktiska erfarenheter och omvandla det till en handling i klassrummet, säger hon.

Under de senaste 20 åren har det forskats intensivt om läs och skrivsvårigheter. Men trots att kunskapen har ökat fortsätter elevernas resultat att sjunka i internationella jämförelser. Orsaken är klyftan mellan teori och praktik, menar Catharina Tjernberg, lärare och forskare vid Stockholms universitet.

– Kunskapen når inte lärarna. Forskarna måste bli bättre på att knyta an till vardagen, de måste ut och föra en dialog med lärare för att överbrygga klyftan. I dag vet vi att det är den handlingsorienterade kunskapen, där man förmår omvandla teori till praktisk pedagogik i klassrummet, som är viktigast, säger hon.

I sin senaste studie har Catharina Tjernberg tittat på varför yrkesskickliga lärare jobbar som de gör i klassrummen. En tydlig slutsats är att de ofta har lärt sig av en annan erfaren kollega – de har iakttagit och reflekterat kring den andra lärarens agerande, de har inte enbart utgått från läroboken.

– I min studie blir det tydligt att den erfarenhetsbaserade kunskapen som överförs mellan lärare är minst lika viktig som den teoretiska, säger hon.

Catharina Tjernberg har gjort en praktikorienterad studie på en skola där hon dels har observerat hur lärarna arbetar på lektionerna, dels har samtalat med dem om det pedagogiska arbetet. Hon har identifierat tre faktorer som särskilt viktiga när en lärare utvecklar sin yrkesskicklighet, det handlar om mentorskap, kollegialt samarbete och reflekterande samtal kring det pedagogiska handlandet i klassrummet.

Den skola Catharina Tjernberg har studerat har utvecklat en modell där lärarna följer varandras lektioner. Man är alltså två lärare på vissa lektioner, en som håller i lektionen och en som iakttar. Båda är också med i såväl förberedelse som samtal efteråt.

– Det här har gjort att man har medvetandegjort saker för varandra, säger Catharina Tjernberg. Något som utmärker de skickliga lärare som jag har identifierat är att de säger att det finns så mycket att lära, att de har en nyfikenhet och en vilja att hela tiden utveckla sin undervisning.

Enligt Catharina Tjernberg har skolforskningen hittills varit inriktad på antingen kognitiva eller sociokulturella frågor.

– Men en skicklig lärare använder båda delarna samtidigt. Det är genom att kombinera kunskap om läroprocesser, ämneskunskaper och det sociokulturella som en lärare kan skapa ett lustfyllt lärande för eleverna.

Det som också utmärker en skicklig lärare enligt Catharina Tjernberg är att de är kunniga i många olika metoder och arbetssätt. Det gör att de kan lyssna in eleverna i vardagen, anpassa sin undervisning och utmana eleverna oavsett var i lärprocessen de befinner sig.

– Skickliga lärare har också en positiv tro på sina elever och arbetar diagnostiskt – det är observationer som ligger till grund för deras handledning. Men ingen enskild person kan ha all kompetens som efterfrågas. Därför är det så viktigt att det finns hjälp att få på skolan och att man kan ha reflekterande samtal med sina kollegor.

Lärarutbildningen är en viktig del i arbetet med att få fram skickliga lärare. Catharina Tjernberg har ett tydligt önskemål:

– Lärarstudenter måste få möjlighet att koppla den teori de lär sig på utbildningen till praktiskt arbete. Och det kräver handledare – andra lärare – som kan vägleda dem.

Läs hela avhandlingen här

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm