Forskning

Nyanlända elevers driv tas inte om hand

Kategorisering, stigmatisering och låg status försvårar nyanlända elevers kamp för att integreras. Dessutom behövs fler individuella lösningar, enligt skolforskaren Eva Skowronski.

– För det första handlar det om en koppling mellan kategorisering och stigmatisering av invandrare som grupp i samhället i stort, som avspeglar sig i skolan och exempelvis visar sig genom att vissa elever skrattar åt de nyanländas språk, säger hon till Skolporten.se.

Hon menar att skolan behöver strategier för att hantera övergången från förberedande till vanlig undervisning. Annars kan elevens rädsla att göra bort sig och inte passa in hämma utvecklingen. Hon tycker dessutom att lärare behöver diskutera diskriminering mer, och skapa möjligheter att förändra beteenden.

Avskilda grupper för nyanlända elever har ofta låg status på skolan. Ett mer flexibelt system för att låta elever komma in i den ordinarie undervisningen tidigt är därför något hon efterlyser.

– I skolor där de nyanlända snabbt kommit in i vanlig undervisning gick integrationen snabbare och de andra eleverna hade där inte en lika nedlåtande attityd. Så rent socialt finns det en fördel att ganska tidigt låta de nyanlända möta de andra eleverna i ordinarie undervisning.

Eva Skowronski disputerade med avhandlingen Skola med fördröjning: Nyanlända elevers sociala spelrum i ”en skola för alla” vid Lunds universitet i november.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm