omslag_mentor_0
Nytt lärarstöd

Nytt stöd till lärare när elev blir cancersjuk

Skolan upplevs som ett stort problem av många cancerdrabbade barn och ungdomar. Därför har Barncancerfonden tagit fram ett nytt informationsmaterial som ger stöd och vägledning till lärare och skolledning när en elev drabbas av cancer.

Att som lärare få besked om att en elev drabbats av cancer väcker många frågor och ofta även rädsla.

– Läraren behöver ofta hjälp att hantera sin egen rädsla inför ordet cancer, både gentemot sig själv, sina kollegor, rektor och den drabbade elevens klasskamrater, säger Björn Olsson, tidigare rektor vid sjukhusskolan vid Akademiska Barnsjukhuset i Uppsala och medförfattare till ”Rätt till stöd i skolan”.

– Beskedet väcker också många funderingar kring elevens behov, vad som kommer att hända och om det är något speciellt just den här gruppen har behov av. Det är vår förhoppning av materialet ska kunna vara det stöd lärarna behöver i den här situationen, fortsätter han.

Informationsmaterialet ”Rätt till stöd i skolan” är uppdelat i sex delar, där tre riktar sig specifikt till rektor, lärare respektive vårdnadshavare.

Materialet ger konkreta råd kring det sjuka barnets skolgång och tydliggör också vad som gäller enligt Skollagen och Läroplanen.

Nu släpps de tre första delarna och senare i höst släpps ytterligare tre delar.

– Som lärare kan man se materialet som en checklista för vad man bör tänka på, hela vägen från det att eleven är på sjukhuset tills hen är åter i klassrummet och färdigbehandlad, säger Björn Olsson. Materialet är också ett bra stöd för lärares diskussioner med rektor om behov av extra stöd till exempel. Materialet handlar inte så mycket om det pedagogiska, utan mer om vad man behöver tänka på och hur man till exempel kan hantera kontakten med vårdnadshavarna. Förhoppningsvis kan materialet också göra det enklare för skolan att förbereda sig i tid för tänkbara kommande behov, så att beslut kan fattas snabbare.

Björn Olsson menar att det kan vara en betydligt större utmaning att vara mentor till en cancersjuk elev än till en frisk elev eller en elev med ett annat handikapp.

– Man måste kunna hantera en hel klass och alla elevers reaktioner, vara en bra samtalspartner för föräldrar och vara beredd att ta på sig ett större ansvar. Som rektor tycker jag att man ska fundera över vem som vill ta på sig mentorrollen, det är inte säkert att det ska vara den som var mentor innan eleven blev sjuk. Det är också bra om rektor ger mentorn extra tid och uppmärksamhet, liksom att hela arbetslaget tar ansvar för att få till elevens undervisning och prioriterar mellan ämnena. Skolan är en friskhetsfaktor som det är viktigt att hålla igång även om eleven inte orkar jobba fullt ut.

Vad är absolut viktigast att göra som lärare när en elev drabbas av cancer?

– Att ha kontakt! Både med eleven och vårdnadshavarna. Att hitta rutiner för att hålla en kontinuerlig kontakt. Annars är det lätt att det plötsligt gått för lång tid och då är det svårt att backa.

Läs mer och ladda ner materialet här.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm