Digitalt stöd

Onlineprojekt får hemmasittare till skolan

Genom Stockholms Stadsmissions onlineprojekt Oneeighty får hemmasittare stöd för att återvända till skolan.
– Eleverna vi möter vill klara sin utbildning men de behöver mycket stöd för att det ska fungera i skolan igen, säger projektledaren Marit Sahlström.

Det är både föräldrar, skola och socialtjänst som hör av sig till Stockholm Stadsmission för att få hjälp när en elev har varit borta länge från skolan.
 
– De flesta som kommer till oss har suttit hemma minst en termin. Vi har haft en elev som varit frånvarande från skolan i sju år, berättar Marit Sahlström, projektledare för Oneeighty. 

Stadsmissionens projekt drivs online med målet att få hemmasittare tillbaka till skolan. Omkring 50 procent av de som deltagit i projektet har efterhand återvänt till skolan, en bra siffra för gruppen, menar Marit Sahlström. Andra har börjat jobba eller fått praktik.

– Det är eleven själv som får ta ställning till om det här är något som de tror skulle fungera. De har redan haft många nätverksmöten, vuxenvärlden har försökt få dem tillbaka till skolan och de är ganska brända på att träffa nya vuxna. Det är inte alltid de vill ses och då träffas vi på Skype och via chatten. 

Eftersom många av de hemmasittande eleverna inte tar sig utanför hemmet blir nätet platsen för kontakt. I projektet jobbar både pedagoger och socionomer som på bestämda tider kan chatta med eleverna. Till att börja med kartlägger man vad eleven gör när hen inte är i skolan. Man tar reda på elevernas intressen och länkar elevernas informella kunskaper till skolans kursplaner. 

– Vi vill visa eleverna vad de kan och att de gör saker som är värt något för skolan. Det blir en självkänsloboost. Vi jobbar också mycket med det sociala stödet. 

Så fort det går kopplas skolan in. Elevens lärare skickar uppgifter och eleven uppmanas småningom att själv sköta kontakten med läraren. Läraren ger positiv feedback och tanken är att förändra elevens relation till skolan. 

– Alla elever som deltagit i Oneeighty har haft som mål att gå tillbaka till skolan. De vill klara skolan och de vill ha vuxenkontakt med någon som bryr sig. De vill absolut inte vara en loser, som de själva uttrycker det, säger Marit Sahlström. 

Enligt forskningen är mobbning är den vanligaste orsaken till att en elev slutar gå till skolan. Frånvaron kan också ha skol- och lärarkoppling, det kan handla om att eleverna inte fått det stöd de behöver för att klara skolan. 

– Man kan ha varit sjuk en längre period och ha mycket att ta i kapp, man hinner inte med, börjar känna sig korkad, och stannar hemma. Kanske har man en besvärlig familjesituation eller en diagnos som man behöver särskilt stöd med. Det kan vara nästan vad som helst, säger Marit Sahlström. 

Hon menar att det funnits en stark trend inom skolan att lägga ansvaret på familj och hem när eleven stannar hemma. Dessutom tänker man från skolans sida att man inget kan göra så länge eleven inte finns på plats. 

– Jag tror att man tänker att man godkänner hemmasittandet, istället för att bryta det, om man hjälper eleverna när de är hemma. Men det stämmer inte. Att stödja eleven där den är är viktigt för att få eleven tillbaka till skolan, säger Marit Sahlström och fortsätter. 

– Samtidigt kan vi inte lägga hela bördan på skolan. Som jag ser det är det ett systemfel som gör att skolan inte kan möta de här eleverna som man skulle vilja. Lärarna har hög arbetsbörda och skolan gör ekonomiska prioriteringar som påverkar enskilda elever. Det bästa vore om det fanns en ansvarig i kommunen som arbetade med elever med hög frånvaro. 

Marit Sahlström menar att skolorna själva skulle kunna försöka kontakta eleverna online. Oneeighty erbjuder utbildning och handledning för skolor som själva vill arbeta på det här sättet.  

– Om man har kontakt med eleverna så får man kanske svar på vad det är som gör att de inte kommer till skolan. Ibland handlar det om så enkla saker som att det är ett för stort steg för eleven att gå in i klassen på en gång efter en bortavaro. Första steget kanske är att bara vistas i skolan. Det betyder mycket att eleven får det bemötandet.

Hur kan skolan jobba förebyggande för att förhindra frånvaro?
– Man ska vara vaksam på elever som börjar vara borta lite grann. Det är viktigt att försöka fånga upp dessa elever snabbt, ju längre man är hemma desto svårare är det att komma tillbaka.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm