Politikernas recept mot betygsinflationen

Debatten om betygsinflationen fortsätter.Utbildningsminister Jan Björklund lade under onsdagen fram sin plan för hur betygen ska bli rättvisare.Samtidigt presenterar Mikael Damberg (S) fem förslag på åtgärder i en debattartikel.

Betygsinflationen har tagits upp av flera medier den senaste tiden. Skolvärlden skrev i senaste numret om att många lärare pressas att höja sina elevers betyg.
En undersökning från Lärarnas Riksförbund visar att var femte lärare, av 2 000 betygsättande grund- och gymnasielärare, har utsatts för påtryckningar från skolledare om att dela ut högre betyg.

Även Dagens Nyheter har tagit upp problemet. En granskning som tidningen gjort visar att eleverna på Nossebro skola, som hyllats som en mirakelskola efter att man gått från bottenbetyg till toppbetyg, knappt når genomsnittliga resultat på de nationella proven.

Under en presskonferens på onsdagen presenterade Björklund sina åtgärder för att få bukt med betygsinflationen. Bland annat ska Skolinspektionen och Skolverket få i uppdrag att ta fram riktlinjer för hur de nationella proven förbereds, hanteras och genomförs, exempelvis om elever få ta hjälp av datorer eller inte, och hur lärarnas rättning ska gå till. Ett arbete som till viss del redan har inletts.
– Tolkningen blir mindre, säger Jan Björklund.

Även tillsynen förstärks och Skolinspektionen ska ingripa vid stora avvikelser.
– Om det är så att en skola rättar systematiskt fel så är det klart att inspektionen till sist inte ska tveka att använda tuffa sanktioner, säger Björklund under presskonferensen.

I en debattartikel i Svenska Dagbladet listar även Mikael Damberg, Socialdemokraternas talesperson i utbildningsfrågor, fem förslag på åtgärder för att bukt med betygsinflationen.
Vissa av Dambergs förslag överlappar med Björklund.
Damberg vill bland annat att det ska finnas ett ordentligt bedömningsstöd till de nya betygen. Han skriver också att de ”nationella prov ska bedömas av lärare utan koppling till skolan” samt att de nationella proven måste kvalitetssäkras. Vidare tar han upp att tillsynen ska stärks där skillnaden mellan provresultat och betyg är stor. Med på listan finns även att lärarna ges tid att diskutera bedömningsfrågor.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm