rika_uppgifter
Lärare

Prisbelönta läraren: ”Så skapar du rika skoluppgifter”

Mindre stress för lärarna och ett rikare innehåll för eleverna. Läraren Martin Fernström avslöjar hemligheten till hur man skapar uppgifterna som gör eleverna till riktiga proffs.

När Martin Fernström precis hade utbildat sig till lärare visste han inte hur han skulle agera för att bli bra på att undervisa. Han lånade undervisningsmetoder och skoluppgifter från andra kollegor, men inget av sätten han tipsades om passade.

– Jag kände att någonting var fel och att jag var tvungen att göra någonting annat för att bli superbra, för jag ville bli en så bra lärare som möjligt, berättade Martin Fernström, vinnare av Guldäpplet 2010 samt Scandinavian Learning Awards 2013, under sin föreläsning på SETT 2016.

Någonstans i ovissheten hittade Martin Fernström de kollegor han behövde, uppgifterna började sakta omformas och i dag har han tillsammans med andra lärare skapat receptet på hur man skapar rika uppgifter.

Men vad är en rik uppgift egentligen? Hur skapas den?

På Årstaskolan i Stockholm skapar Martin Fernström tillsammans med sina kollegor allt själva. Här har de tagit ett kliv bort från övningsböckerna och gloshäften. I stället får eleverna skriva egna böcker, framträda i tv och känna att de är en del av något större. Och framförallt skapas de genom att ha få uppgifter.

Vi måste sluta jaga våra läroplaner

– Men rimmar det med att vi har en press på oss att göra mer och klara mer i skolan? Det gör det absolut. Om man som lärare ska skapa uppgifter som liksom riktar in sig på varje punkt i det centrala innehållet, då kommer man som lärare jobba tills man dör. Det är därför vi ska göra färre, men större, uppgifter, berättar Martin Fernström.

I uppgifterna ska det vara rikt på innehåll med nya frågor, nya roller och framförallt vara uppgifter som sträcker sig över lång tid.

– Vi måste sluta jaga våra läroplaner, för då blir vi bättre lärare. I stället ska vi ta två jätteprofessionella fötter och sätta ner den ena i syftes-delen och den andra i kunskapskraven – sedan låter du eleverna simma runt och plocka ut allt det bästa. Så gillar jag att jobba, för det är väldigt ostressigt. Jag tror att när vi är som minst stressade, då är vi som bäst som lärare, säger Martin Fernström.

Ett exempel på detta är projektet ”TalasomTED”. Inspirationen kom från det berömda konceptet TED Talks, som syftar till att sprida påhittighet genom korta och verkningsfulla tal. Martin Fernström bestämde sig för att få eleverna att göra något liknande.

– Men gör ni det så ge eleverna tid. Det tar tid på att bli proffs på en uppgift. Hur lång tid tar det till exempel att bli lärare? Elever måste få god tid på sig till att komma upp på en nivå där de känner att de kan bemästra det, utan att vi lärare kommer och ändrar uppgifter och kontexter hela tiden.

En annan viktig punkt för att skapa rika skoluppgifter är att eleverna har riktiga mottagare. På Årstaskolan har man bland annat skapat något som heter ”Bibblis”. Det är ett e-bibliotek med böcker av elever på skolan. Här lägger eleverna upp sina verk inom alla möjliga områden och genrer som andra kan låna. Det bästa av allt är ju att det givetvis är gratis och att man inte behöver lämna tillbaka böckerna.

– Riktiga mottagare ser till att eleverna känner att det är skarpt läge. Man behöver inte ens säga det till dem. Eleverna fattar att om de ska göra en film som andra ska se, då lägger de ner all sin tid i uppgiften, för de vill se jätteproffsiga ut. Det enda man behöver göra som lärare är att ge dem verktygen för hur man blir ett proffs. Känslan att vilja leva upp till detta gör resten – jag lovar, berättar Martin Fernström.

Efter succén med uppgifterna med sina egna elever har han tillsammans med sina lärarkollegor skrivit lärarhandledningar som sprids vidare till andra skolor. Sedan starten har det kommit in mängder av mejl från uppfyllda lärare som använt deras underlag för att generera egna skoluppgifter.

Oavsett om mellanstadieeleverna bearbetar böcker, gör egna poddar och spel eller skriver poesi syftar arbetsuppgifterna till samma sak – att inspirera dem till att producera alster med hög kvalitet och sen sprida dem vidare.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm